Kevään kunta- ja aluevaalien vaalirahoitusilmoitukset on julkaistu. Osalle ilmoitusvelvollisista jäi rahoituksestaan kulujen jälkeen vielä tuhansia euroja rahaa.
Niin oli esimerkiksi Pohjois-Pohjanmaan suurimpia lahjoituspotteja keränneen oululaisen kokoomuksen Jarmo J. Husson kohdalla.
Hänen 25 890 euron vaalirahoituksestaan käyttämättä jäi lähes puolet. Kuluihin meni 13 454 euroa.
Myös esimerkiksi vihreiden Mika Flöjtiltä jäi reilusti yli puolet käyttämättä 9 589 euron vaalirahoituksesta. Rahaa kului pyöreät 3 750 euroa.
Jarmo J. Husso näkee, että hänen jo tammikuussa alkanut kampanjointinsa vaikutti myös lahjoitusten määrään.
Kerätty summa koostui pienistä yksityishenkilöiden antamista lahjoituksista, toki muutama suurikin rahoittaja oli mukana. Husso halusi olla taloudellinen kampanjoinnissaan.
– Ne eivät ole minun rahoja, vaan ne ovat valitsijayhdistyksen rahoja. Yhdistys päättää, miten suhtaudumme sitten seuraaviin vaaleihin.
Itse hän mainitsee seurakuntavaalit ja mahdollisesti kuntavaalit. Toki perheessä on jo olemassa nuoremman polven poliitikkoja.
– Perheenjäsenistä kaksi on menestynyt viime vaaleissa erinomaisesti, joten voi olla, että tapahtuu jopa sukupolvenvaihdosta.
Valtiontalouden tarkastusvirasto ei puutu yli jääneisiin vaalirahoituksiin.
– Rahat jäävät henkilölle tai hänen kannatusyhdistykselleen, sanoo valvontapäällikkö Jonna Carlson vaalirahoituksia valvovasta Valtiontalouden tarkastusvirastosta.
Verottaja voi määrätä yli jääneestä rahasta lahjaveron, jos summa on 5 000 tai enemmän. Poliisihallinto pyytää myös selvityksen vaalirahakeräyksestä.
Toiselle henkilölle rahojen siirtäminen voi olla hankalaa.
Vaalirahoitusilmoituksen jättivät nyt viime kunta- ja aluevaaleissa valtuutetuiksi tai varavaltuutetuiksi valitut henkilöt. Pohjois-Pohjanmaalla vaalirahoitukset vaihtelivat yleisesti kympeistä joihinkin tuhansiin euroihin. Myös nollabudjetteja oli.