Eduskunta on hyväksynyt hallituksen esityksen valtion aluehallinnon uudistuksesta, kertoo Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus.
Suomeen perustetaan kymmenen alueellista elinvoimakeskusta nykyisten viidentoista ELY-keskuksen pohjalta. Keskusten tarkoituksena on huolehtia monipuolisista tehtävistä, kuten työllisyydestä, kulttuurista, maaseudusta, luonnosta ja liikenteestä.
Alueellisen joukkoliikenteen järjestämistä koskevat tehtävät taas siirtyvät Liikenne- ja viestintävirasto Traficomille
Lisäksi perustetaan uusi valtakunnallinen Lupa- ja valvontavirasto.
Uuteen virastoon siirtyvät esimerkiksi sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valviran tehtävät. Valviran toiminta päättyy vuoden loppuun mennessä.
Virastoon liittyvät myös suurin osa aluehallintovirastojen tehtävistä sekä ympäristöön liittyvistä ELY-keskusten tehtävistä.
Tavoite vahvistaa alueiden elinvoimaa
Valviran ylijohtaja Markus Henrikssonin mukaan sosiaali- ja terveydenhuollon lupa- ja valvontatehtäviä hoidetaan seitsemässä eri virastossa tällä hetkellä, mikä voi aiheuttaa asiakkaille epäselviä tilanteita.
Uuden viraston tavoitteena onkin yhdenmukaistaa ja sujuvoittaa lupa- ja valvontakäytäntöjä valtakunnallisesti, tiedotteessa kerrotaan.
Valtion aluehallinnon uudistus perustuu pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelmaan.
Tiedotteen mukaan uudistuksen tavoitteena on vahvistaa talouden kestävää kasvua ja alueiden elinvoimaa, yhdenmukaistaa lupa- ja valvontakäytäntöjä sekä sujuvoittaa prosesseja ja palvelua.