Turun kaupunki alkaa periä työntekijöiltään maksua pysäköinnistä. Päätös koskee kaikkia keskusta-alueella sijaitsevia kaupungin toimipisteitä, joissa myös kadunvarsipysäköinti on maksullista.
Tilapalvelujohtaja Leevi Luoto ei osaa sanoa tarkalleen, kuinka suureen joukkoon linjaus vaikuttaa. Turun keskusta-alueella sijaitsee useita kaupungin päiväkoteja, kouluja, liikunta- ja kulttuuritiloja sekä virastotiloja.
Laitakaupungilla työntekijät saavat jatkossakin pysäköidä maksutta.
Uusista henkilöstön pysäköinnin linjauksista päätti kansliapäällikkö Tuomas Heikkinen toukokuun lopussa.
Kaupunki vetoaa tasapuolisuuteen
Henkilöstöjohtaja Sinikka Valtonen perustelee pysäköinnin muuttumista maksulliseksi työntekijöiden tasapuolisella kohtelulla. Hänen mukaansa työntekijät ovat kokeneet epäreiluksi, ettei maksuttomia pysäköintipaikkoja ole ollut tarjolla kaikille.
– On ollut tuurista kiinni, onko siinä kyseisessä yksikössä ollut paikkoja käytettävissä vai ei, Valtonen sanoo.
Pysäköinnin muuttuminen maksulliseksi tukee Valtosen mukaan myös kaupungin hiilineutraaliustavoitteita. Turun kaupungin työntekijöille tarjotaan Valtosen mukaan työsuhde-etuna joukkoliikenne Fölin työsuhdematkalippu ja työsuhdepolkupyöriä.
OAJ:n Varsinais-Suomen alueosaston puheenjohtaja Sameli Valkaman mukaan päätös on aiheuttanut turhautumista opettajien keskuudessa.
– Kaupunki on ymmärtääkseni perustellut asiaa henkilöstön tasapuolisella kohtelulla, joka taas on isosti ristiriidassa sen kanssa, millaiset henkilöstöedut vaikka Yliopistonkadulla (virastotalolla) työskentelevillä on.
Valkaman mukaan suuret kaupungit seuraavat asiassa toisiaan: Tampereella ja Helsingissä on tehty vastaava käytäntö. Hänen mukaansa myös Turussa on yritetty saada asiaa läpi jo pari vuotta, mutta aiemmin aikeet on torpattu.
Turussa on puhuttanut aiemmin Varsinais-Suomen hyvinvointialueen päätös nostaa työntekijöidensä pysäköintimaksuja.
Henkilöstöjohtaja Sinikka Valtonen sanoo, ettei ole saanut henkilöstöltä palautetta Turun kaupungin päätöksestä.
– En usko, että sellainen henkilö, jolla on ollut maksuton parkkipaikka käytössä, päätöksestä tietenkään ilahtuu, hän myöntää.
Koulujen pihat halutaan laajempaan käyttöön
Kansliapäällikön päätöksessä todetaan, että työmatkapysäköinti muuttuu maksulliseksi elokuun alusta alkaen.
Tilapalvelujohtaja Leevi Luoto ei pidä aikataulua realistisena.
– Se ei olisi myöskään kohtuullista työntekijöidemme kannalta. Meillä on kuitenkin paljon opetushenkilöstöä, jotka palaavat elokuussa lomilta.
Myöskään siitä ei ole päätöstä, mitä pysäköintioikeus työntekijöille maksaa. Periaatteena on, että hinnoittelu vastaa alueellista hinnoittelua.
– Kansliapäällikön päätöksen mukaisesti haemme kadunvarsipysäköinnistä ja markkinaehtoisesta pysäköinnistä suuntaviivoja hinnoitteluun, Luoto täsmentää.
Jatkovalmistelussa pohditaan Luodon mukaan myös sitä, voisiko keskusta-alueen koulujen ja päiväkotien parkkipaikkoja hyödyntää työaikojen ulkopuolella yleiseen pysäköintiin. Tämä parantaisi pysäköintipaikkojen saatavuutta keskustassa ja toisaalta toisi kaupungille lisätuloja.