Vuonna 2005 alkanut Olkiluoto 3:n rakentamisprosessi on viimein ohi. Ydinvoimalayksikön omistava Teollisuuden Voima kertoo, että se on ottanut laitoksen lopullisesti vastaan torstaina.
Käytännössä kyse on siitä, että voimalan on todettu toimineen kaksi vuotta luotettavasti.
Laitostoimittajat eli Areva ja Siemens ovat vielä kahden viime vuoden ajan tehneet töitä Olkiluodossa rakentamissopimuksen pohjalta. Parhaimmillaan paikalla on ollut jopa parisataa laitostoimittajien työntekijää.
Rakentaminen viivästyi pitkään
TVO:n yhdyskuntasuhdejohtaja Juha Poikola kertoo Olkiluodossa olevan jatkossakin Arevan ja Siemensin väkeä, mutta ei enää rakentamissopimuksen vaan normaalien huolto- ja muiden alihankintasopimusten pohjalta.
Poikola sanoo, että lopullista hyväksymistä voi verrata asuntorakentamiseen: rakennus luovutetaan asukkaille, kun se valmistuu, mutta rakentajien vastuu jatkuu vielä jonkin aikaa. Jonkun ajan päästä tehdään vielä lopullinen tarkastus, ja sen jälkeen rakentamistyö todetaan lopullisesti valmiiksi.
Olkiluodon ydinvoimalan valmistuminen viivästyi noin 14 vuotta. Alun perin sen piti valmistua jo 2009.
Poikolan mukaan kaikki TVO:n ja rakentajayhtiöiden välillä käydyt kiistat rakentamisen viivästymisestä on saatu soviteltua.
– Pöytä on nyt puhdas, Poikola sanoo.