Turku aikoo lopettaa opettajien ilmaisen pysäköinnin – ammattiyhdistys lupaa taistella päätöstä vastaan

Turun kaupunki aikoo periä jatkossa työn­tekijöiltään pysäköinti­maksua keskusta-alueella. Opettajien ammattiyhdistys lupaa taistella päätöstä vastaan.

Riikkamarja Autio menee jatkossa töihin bussilla, jos pysäköinti muuttuu maksulliseksi. Hänen mukaansa opettajat aikovat tehdä kaikkensa, jotta päätös ilmaisen pysäköinnin lopettamisesta kumottaisiin. Video: Paula Collin / Yle

Turussa opettajat ovat käärmeissään Turun kaupungin suunnitelmista lopettaa ilmainen pysäköinti keskusta-alueella kaupungin toimipisteissä.

Näin kertoo Riikkamarja Autio, Turun opettajien ammattiyhdistyksen puheenjohtaja.

– Tämä on herättänyt valtavasti keskustelua, ja reaktio on ollut yksimielisen vastustava. Itse pidän tätä päätöstä selkeänä palkan heikennyksenä.

Aution mukaan opettajien ammattiyhdistystä on pyydetty reagoimaan asiaan, ja näin myös tapahtuu.

Autoja koulun parkkipaikalla.
Turun klassillisen lukion pihamaa toimii kouluaikana opettajien parkkialueena. Kuva: Paula Collin / Yle

– Me tulemme kaikin tavoin vaikuttamaan päätöksentekijöihin nyt, kun tämä on vielä valmisteluvaiheessa.

OAJ:n Turun paikallisyhdistyksen puheenjohtaja Anita Viitasalo sanoo, että asia otetaan esiin yhdistyksen seuraavassa kokouksessa elokuussa.

– Siellä päätetään, minkälaisiin toimiin ryhdytään.

Viitasalon mielestä on erikoista, että opettajille tiedotettiin asiasta vasta viimeisenä työpäivänä ennen kesälomien alkua.

– Tämän takia emme ole pystyneet tähän asiaan vielä reagoimaan.

Riikkamarja Autio mielestä monille opettajille auto on välttämättömyys. Osa tulee töihin kauempaa, ja osa opettaa päivän aikana useammassa koulussa.

– On tullut tunne huonosta valmistelusta, oudosta ajoituksesta ja siitä, että tämä ei ole oikeudenmukaista.

Silmälasipäinen harmaahiuksinen nainen istuu bussipysäkin katoksessa ja katsoo suoraan kameraan. Naisella on takki ja huivi, ulkona on kesä.
Riikkamarja Autio ihmettelee Viitasalon tavoin tiedottamisen ajankohtaa sekä sitä, ettei opettajia ole kuultu asiassa mitenkään. Kuva: Paula Collin / Yle

Työmatkapysäköinti muuttuu maksulliseksi elokuussa

Kaupungin päätös ilmaisen pysäköinnin lopettamisesta koskee keskusta-alueella sijaitsevia kaupungin toimipisteitä, joissa myös kadunvarsipysäköinti on maksullista.

Turun kaupungin kansliapäällikön Tuomas Heikkisen tekemä linjaus koskee lukuisia päiväkoteja, kouluja sekä liikunta-, kulttuuri- ja virastotiloja.

Tavoitteena on, että työmatkapysäköinti muuttuisi maksulliseksi elokuun alussa. Mitä pysäköinti sitten maksaisi, siitä ei ole päätöstä.

Turun kaupunki seuraa ilmaisten parkkipaikkojen lopettamisessa muita isoja kaupunkeja.

Esimerkiksi Tampereella opettajilta poistettiin ilmainen pysäköinti viitisen vuotta sitten. Siellä opettajat maksavat pysäköinnistä parikymmentä euroa kuukaudessa. Asiasta uutisoi Aamulehti.

Aidassa on kyltti, joka sanoo: pysäköinti sallittu vain koulun pysäköintiluvalla. Taustalla näkyy parkkipaikka, jossa on autoja.
Perinteisesti koulut ovat tarjonneet henkilökunnalleen mahdollisuuden pysäköintiin koulun piha-alueella. Kuva: Paula Collin / Yle

Sadat opettajat pysäköivät koulujen pihoille

Opettajien ammattiyhdistyksen puheenjohtajan Riikkamarja Aution mukaan päätös koskee Turussa satoja opettajia.

Turun henkilöstöjohtaja Sinikka Valtonen perustelee ilmaisen pysäköinnin lopettamispäätöstä tasapuolisuudella. Osa työntekijöistä on kokenut epäreiluksi, ettei maksuttomia pysäköintipaikkoja ole ollut kaikille.

Riikkamarja Autio ihmettelee asiaa.

– En ole koskaan kuullut, että esimerkiksi opettajat kokisivat, että kaupungin työntekijät ovat eriarvoisessa asemassa.

Anita Viitasalon mukaan pysäköintipaikan saaminen ei ole Turussa ollut ainakaan opettajille iso ongelma.

– Turun keskusta-alueella on vain yksi koulu, jossa on pulaa pysäköintipaikoista, ja se on Aninkaisten koulutalo.