Turussa opettajat ovat käärmeissään Turun kaupungin suunnitelmista lopettaa ilmainen pysäköinti keskusta-alueella kaupungin toimipisteissä.
Näin kertoo Riikkamarja Autio, Turun opettajien ammattiyhdistyksen puheenjohtaja.
– Tämä on herättänyt valtavasti keskustelua, ja reaktio on ollut yksimielisen vastustava. Itse pidän tätä päätöstä selkeänä palkan heikennyksenä.
Aution mukaan opettajien ammattiyhdistystä on pyydetty reagoimaan asiaan, ja näin myös tapahtuu.
– Me tulemme kaikin tavoin vaikuttamaan päätöksentekijöihin nyt, kun tämä on vielä valmisteluvaiheessa.
OAJ:n Turun paikallisyhdistyksen puheenjohtaja Anita Viitasalo sanoo, että asia otetaan esiin yhdistyksen seuraavassa kokouksessa elokuussa.
– Siellä päätetään, minkälaisiin toimiin ryhdytään.
Viitasalon mielestä on erikoista, että opettajille tiedotettiin asiasta vasta viimeisenä työpäivänä ennen kesälomien alkua.
– Tämän takia emme ole pystyneet tähän asiaan vielä reagoimaan.
Riikkamarja Autio mielestä monille opettajille auto on välttämättömyys. Osa tulee töihin kauempaa, ja osa opettaa päivän aikana useammassa koulussa.
– On tullut tunne huonosta valmistelusta, oudosta ajoituksesta ja siitä, että tämä ei ole oikeudenmukaista.
Työmatkapysäköinti muuttuu maksulliseksi elokuussa
Kaupungin päätös ilmaisen pysäköinnin lopettamisesta koskee keskusta-alueella sijaitsevia kaupungin toimipisteitä, joissa myös kadunvarsipysäköinti on maksullista.
Turun kaupungin kansliapäällikön Tuomas Heikkisen tekemä linjaus koskee lukuisia päiväkoteja, kouluja sekä liikunta-, kulttuuri- ja virastotiloja.
Tavoitteena on, että työmatkapysäköinti muuttuisi maksulliseksi elokuun alussa. Mitä pysäköinti sitten maksaisi, siitä ei ole päätöstä.
Turun kaupunki seuraa ilmaisten parkkipaikkojen lopettamisessa muita isoja kaupunkeja.
Esimerkiksi Tampereella opettajilta poistettiin ilmainen pysäköinti viitisen vuotta sitten. Siellä opettajat maksavat pysäköinnistä parikymmentä euroa kuukaudessa. Asiasta uutisoi Aamulehti.
Sadat opettajat pysäköivät koulujen pihoille
Opettajien ammattiyhdistyksen puheenjohtajan Riikkamarja Aution mukaan päätös koskee Turussa satoja opettajia.
Turun henkilöstöjohtaja Sinikka Valtonen perustelee ilmaisen pysäköinnin lopettamispäätöstä tasapuolisuudella. Osa työntekijöistä on kokenut epäreiluksi, ettei maksuttomia pysäköintipaikkoja ole ollut kaikille.
Riikkamarja Autio ihmettelee asiaa.
– En ole koskaan kuullut, että esimerkiksi opettajat kokisivat, että kaupungin työntekijät ovat eriarvoisessa asemassa.
Anita Viitasalon mukaan pysäköintipaikan saaminen ei ole Turussa ollut ainakaan opettajille iso ongelma.
– Turun keskusta-alueella on vain yksi koulu, jossa on pulaa pysäköintipaikoista, ja se on Aninkaisten koulutalo.