Lapin sairaaloiden työnjako ei näytäkään olevan vielä aivan selvillä.
Lapin hyvinvointialueen johtavat viranhaltijat päättivät Lapin ja Länsi-Pohjan keskussairaaloiden keskinäisestä työnjaosta 17. kesäkuuta. Asiasta tiedotettiin julkisuuteen kaksi päivää myöhemmin.
Mehiläinen Länsi-Pohjan henkilöstölleen antaman tiedotteen mukaan virkamiesten tekemää linjausta ei aiota viedä poliittiseen päätöksentekoon.
Lapin aluehallitus ei poliitikkojen sivuuttamista purematta niele. Se perusti maanantaina ohjausryhmän, jonka tehtävä on ohjata ja tukea Lapin ja Länsi-Pohjan keskussairaaloiden välistä työnjakoa. Ohjausryhmä aloittaa työnsä vielä tällä viikolla.
Hyvinvointialuejohtaja Jari Jokela esitti alkujaan, että ryhmän tehtävänä olisi ollut ohjauksen sijasta seuranta. Aluehallitus ei nähnyt tätä riittävänä.
– Työnjakoon perustettiin työryhmiä poliitikkojen selän takana. Niiden työlle annettiin aikaa vain kaksi viikkoa 15. kesäkuuta saakka. Poliittinen päätöksenteko on koitettu ohittaa, kommentoi aluehallituksen 2. varapuheenjohtaja Heli Trög (sit.).
Poliitikkojen mielestä päätös työnjaosta kuuluu aluehallitukselle ja aluevaltuustolle, koska se koskee palveluverkkoa. Myös päätöksen taloudellinen merkitys on suuri.
Virkajohdon toimintaa kritisoitiin myös mielipidekirjoituksessa, jonka on allekirjoittanut 23 Lapin aluevaltuutettua tai varavaltuutettua.
– Erikoisalojen ylilääkärit ovat erimielisiä päätöksistä. Heitä ei ole oikeasti kuultu ja keskittämistä tehdään virkajohdon päätöksellä enemmän kuin laki vaatii, kirjoituksessa todetaan.
”Kyse työnjohdollisesta päätöksestä”
Viranhaltijat ovat poliitikkojen kanssa eri mieltä siitä, kenelle päätösvalta työnjaosta kuuluu.
– Kyseessä ei ollut hallinnollinen päätös palvelutasosta tai -verkosta, vaan työnjohdollinen päätös valmistelua koskien, jotta työssä päästään eteenpäin, kirjoittaa Laphan terveyspalvelujen toimialajohtaja Miia Palo Ylelle lähettämässään viestissä.
Hyvinvointialueelta ei ole kerrottu Ylelle, ketkä virkamiehet päätöksen takana tarkemmin ovat.
– Viime kädessä valmistelusta vastaavat hallintosäännön mukaan linjajohto eli minä ja somaattisen erikoissairaanhoidon johtaja Anu Maksimow hyvinvointialuejohtajan alaisuudessa, Palo kertoo.
Lain ja asetuksen tulkinnasta ei olla samaa mieltä
Lapissa on päätettävä Länsi-Pohjan keskussairaalan palveluiden karsimisesta terveydenhuoltolain muutosten vuoksi.
Aluehallitus päätti huhtikuussa, että muutos on toteutettava niin, että toiminta Länsi-Pohjassa jatkuu mahdollisimman täydessä laajuudessa.
Laphan viranhaltijoiden päätös perustui kolmen työryhmän työhön. Työryhmät olivat erimielisiä. Osa työryhmien jäsenistä koki, että Länsi-Pohjasta ollaan vähentämässä toimintoja enemmän kuin laki ja asetus edellyttävät.
– En avaa erilaisia mielipiteitä, koska kyse on sisäisestä valmistelusta, Miia Palo kommentoi.
Hänen mukaansa työnjaosta oli päätettävä ennen terveydenhoitolakia tarkentavaa asetusta. Muuten muutoksia ei ehditä tehdä niin, että ne olisivat voimassa aikarajaan eli 1. lokakuuta mennessä.
Lapin aluehallitus on päättänyt hakea sairaaloidensa työnjaon muutosten toimeenpanolle lisäaikaa.