Suomen massiivisimmasta pääsykokeesta vaikuttaa tulleen vain yksi negatiivinen palaute.
Helsingin Messukeskuksessa järjestettiin kesäkuun alussa kaikkien aikojen suurin pääsykoe, johon oli ilmoittautunut lähes 10 000 osallistujaa. Puolet eli yli 5 000 tuli paikalle.
Suomen ylioppilaskuntien liitto eli SYL sanoo, että he ovat tyytyväisiä kokeeseen. Heille on tullut vain yksi negatiivinen palaute, sanoo SYLin koulutuspolitiikan asiantuntija Heidi Rättyä.
Yhteydenotto tuli oikeustieteellisen pääsykokeesta.
– Yksi henkilö oli sitä mieltä, että etukäteen annettu materiaali oli liian suuri.
Rättyän mukaan hakijat ovat keskuudessaan puhuneet, olisiko töistä pitänyt ottaa vapaata pääsykokeeseen lukemiseen.
Pääsykokeen materiaali oli saatavilla vain kolme päivää ennen koetta.
– Oikeustieteellisessä oli poikkeuksellisen suuri materiaali luettavaksi. Muilla aloilla materiaali ei ollut niin suuri.
SYL: Uusi koe lisää tasa-arvoa
SYL on tyytyväinen uuteen pääsykokeeseen, sillä se lisää tasa-arvoa hakijoiden keskuudessa. Uusi koe ei vaadi pitkää valmistautumista.
Ennen hakijat saattoivat lukea kuukausia kokeeseen tai käydä kalliilla valmennuskursseilla. Hakijan piti olla sellaisessa elämäntilanteessa, että pystyi varaamaan valmistautumiseen aikaa, Rättyä huomauttaa.
– Se on saattanut olla tosi vaikeaa ihmiselle, jolla on vaikka lapsia tai on joutunut taloudellisen tilanteen takia käymään töissä.
SYLin toive on, että uusi koemuoto suitsisi myös valmennuskurssien liiketoimintaa.
– Toivomme, että jossain vaiheessa hakijat huomaisivat, ettei valmennuskursseja tarvita, Rättyä sanoo.
Uudistus lisää lukion merkitystä
Tällä hetkellä korkeakouluihin pääsee joko suoraan todistusvalinnalla, pääsykokeella tai avoimen haun kautta.
Rättyä kertoo, että esimerkiksi oikeustieteelliseen voi päästä myös suoraan ylioppilastodistuksen useammalla laudaturilla.
Rättyän mukaan koko uudistuksen tarkoitus on, että pääsykokeet perustuvat enemmän lukion oppimäärään. Jos lukion hoitaa hyvin, se on paras mahdollinen valmistautuminen korkeakoulujen pääsykokeeseen, Rättyä sanoo.
– Monelle alalle yliopiston ovet aukeaa ihan keskiverto yo-papereilla, Rättyä sanoo.
Myös yliopisto tyytyväinen
Helsingin yliopiston kehitysjohtaja Anu Haapala sanoo, että kaikki heidän yhdeksän pääsykoetta menivät hyvin. Myös jättikoe, johon oli ilmoittautunut lähes 10 00 henkilöä.
Koko uudistus lähdettiin rakentamaan Haapalan mukaan siksi, että se helpottaa hakijoita. Uudessa mallissa hakija voi hakea samalla kokeella useampaan hakukohteeseen haluamassaan koepaikassa, usein lähempänä kotiaan.
– Tämä on nähty erinomaisena uudistuksena. Lisäksi tämä keventää yliopistojen kuormaa, kun aiempien 120 valintakokeen sijaan on 9 koetta.
Haapalan mukaan uudistusta arvioidaan syksyn aikana ja valintakokeita kehitetään edelleen saatujen tulosten perusteella.
– Ei ole mitään syytä, miksi tätä ei jatkettaisi. Tämä on kaikkien yliopistojen tahtotila.
Hakijat saavat tietää 3. heinäkuuta, minne he ovat päässeet opiskelemaan.
Syksyn aikana yliopistot arvioivat lisää, miten uusi valintakoe ennustaa opintojen sujuvuutta.