Puolustusvoimat kokeili kasarmeissa miesten ja naisten yhteisiä majoitustiloja vuosina 2020–2023. Sen jälkeen yhteismajoitustuvat ovat olleet halukkaiden käytössä kaikissa joukko-osastoissa.
Pääesikunnan sosiaalipäällikkö Hannu Maijanen sanoo, että yhteismajoitus on vakiintunut osaksi normaalia varusmiespalvelusta, eikä Pääesikunnan tietoon ole tullut juurikaan kielteisiä kokemuksia.
Maijasen mukaan varushenkilöt kokevat yhteistupien ilmapiirin rauhallisemmaksi, mikä edistää lepoa ja palautumista.
– Varusmiehet kokevat myös, että miehet vastaan naiset -ajatusmalli on vähentynyt tai kadonnut kokonaan. Lisäksi yhteismajoitus on helpottanut varusmiesjohtajien toimintaa, kun omaan ryhmään tutustuminen on koettu helpompana, Maijanen kertoo sähköpostissa.
Mitä sitten sanovat asevelvolliset itse? Kaksi Rovaniemellä Jääkäriprikaatissa palvelevaa alikersanttia eivät ainakaan löytäneet asiasta mitään moitteen sanaa.
”Ei ketään oikeasti kiinnosta, kuka vaihtaa vaatteita”
Aada-Linnea Häkkinen sanoo, että hän ei ole kokenut mitenkään outona olla sekatuvassa tai että siitä olisi ollut jotain haittaa. Vessat ja suihkut ovat miehille ja naisille erikseen.
– Sitä voi itse valita, miten haluaa vaihtaa vaatteita, onko valmis vaihtamaan tuvassa ihan kaikkien edessä vai käykö vessan puolella vaihtamassa.
Häkkinen sanoo itse vaihtavansa vaatteet tuvassa.
– Vaikka on sekatuvat, ei siellä ketään oikeasti kiinnosta, että kuka siellä vaihtaa vaatteita. Me ollaan yhtä porukkaa, ja kaikki täällä on ihan samanlaisia.
Häkkisen korviin ei ole kantautunut pahaa sanaa muiltakaan.
– Meillä ei ole ainakaan ollut mitään ongelmaa täällä. Meidät otetaan täällä tosi hyvin mukaan kaikkeen, eikä ole tuossakaan ollut mitään ongelmaa.
Häkkisen mukaan Puolustusvoimissa ei olisi myöskään vaikeaa ottaa mahdollisia ongelmia puheeksi, joten valitusten puute ei ole kiinni ainakaan siitä, ettei niistä uskaltaisi puhua.
– Minusta tuntuu, että aika hyvin täällä pystyy tuomaan epäkohtia esille. Ei ole ainakaan itselläni tullut mieleen, että ei pystyisi sanomaan jostain. Tosi hyvin täällä puututaan ja rakentavasti ne otetaan vastaan.
”Ei olla jätkien kesken, niin saa vähän sivistystäkin sinne”
Toinen Rovaniemellä asepalvelusta suorittava alikersantti, Veeti Myllyneva, pitää ratkaisua myös hyvänä. Hän ei erityisesti vaatinut päästä yhteistupaan, mutta vastasi alkukyselyssä, että asia on OK.
– No ihan normaalilta elämältä se on vaikuttanut. En ole miettinyt sillä tavalla, että täällä on naisia tuvassa vaan ihan palvelustovereita vain.
Myllynevan mukaan tuvassa ei tarvitse pitää katsetta sen enempää kurissa kuin miesten keskenkään.
– Ei ainakaan minun kohdalta ole tarvinnut varoa. Kyllä olen ihan normaalisti elänyt.
Veeti Myllyneva suosittelee sekamajoitustupia muillekin.
– Onhan se erilainen kokemus, kun tapaa erilaisia ihmisiä. Ei tarvitse aina olla jätkien kesken samassa tuvassa, niin saa vähän sivistystäkin sinne.
Yhteismajoitus ei ole pakollista. Pääesikunnan sosiaalipäällikön Hannu Maijasen mukaan pieni osa asevelvollisista haluaa majoittua yhden sukupuolen tupaan.
Teltoissa ja sotalaivoissa majoitetaan kuitenkin kaikki sukupuolet sekaisin.