Suomen ex-päävalmentajan joukkueelle kovaa kritiikkiä EM-avauksesta – ”Valtavia ongelmia”

Andrée Jeglertzin Tanska taipui Ruotsille jalkapallon EM-kisojen avausottelussa.

Andreé Jeglertz Tanskan päävalmentajana jalkapallon EM-kisoissa 2025.
Andrée Jeglertzin valmentaman Tanskan puolustuspelaaminen keräsi kritiikkiä EM-avauksessa. Kuva: Ryan Browne/Shutterstock/All Over Press

Osa artikkelin sisällöstä ei ole välttämättä saavutettavissa esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla.

Jalkapallon EM-kisoissa Ruotsi kukisti Tanskan maalein 1–0. Filippa Angeldal viimeisteli Ruotsin voittomaalin tyylikkään hyökkäyksen päätteeksi. Tanskan pelaaminen tilanteessa sai kovasti kritiikkiä Ylen EM-studiossa asiantuntija Mari Savolaiselta.

– Ruotsi teki hienon maalin, mutta kyllä siinä näki Tanskan heikkouden. Tanskalla on edelleen valtavia ongelmia saada pallolliseen pelaajaan painetta. Kun pallollisella pelaajalla ei ole painetta, maalin tekeminen on aika helppoa.

– Ruotsi pääsi pelaamaan Tanskan puolustusmuodon sisään. Neljä pelaajaa oli siinä, mutta kukaan ei heistä paineistanut. Tuolta alueelta maalin tekeminen ei ole sitten enää kovin vaikeaa, Savolainen linjasi.

Ylen Mari Savolainen käy läpi Ruotsin maalin Tanskaa vastaan.

Tanskaa valmentaa Suomen naisten jalkapallomaajoukkueen entinen päävalmentaja Andrée Jeglertz. Torstaina hänen tiedotettiin siirtyvän EM-kisojen jälkeen Englannin Superliigaan Manchester Cityn päävalmentajaksi.

Kuukausi sitten Kansojen liigassa Jeglertzin Tanska hävisi Ruotsille peräti 1–6. Nyt Tanskalla oli omat paikkansa tasapeliin, kun Pernille Harder laukoi esimerkiksi ylärimaan.

Toisaalta Tanskan Frederikke Thøgersen teki huiman pelastuksen, kun keskikenttäpelaaja juoksi Stina Blacksteniuksen varmalta näyttäneen maalin eteen.

– Ruotsi ei ollut niin vakuuttava kuin voisi odottaa. Arvokisamainen Ruotsi otti kuitenkin 1–0-voiton. Se riittää, joten eteenpäin, Mari Savolainen totesi Ruotsin esityksestä.

Huippuhetket: Tanska–Ruotsi