Britannian Birminghamissa jytisee tänään lauantaina, kun Ozzy Osbourne esiintyy viimeistä kertaa Black Sabbath -yhtyeensä kanssa.
Alkuperäisjäsenet esiintyvät yhdessä ensimmäistä kertaa 20 vuoteen.
Back to the Beginning (takaisin alkuun) -nimisessä, kymmentuntisessa tapahtumassa esiintyvät Black Sabbathin lisäksi liuta metallimaailman klassikkobändejä. Niihin lukeutuvat muun muassa Metallica, Pantera, Slayer, Alice in Chains, Gojira ja Anthrax.
Lavalla nähdään myös Guns n' Rosesin kitaristi Slash ja basisti Duff McKagan, Audioslavesta ja Rage Against the Machinesta tuttu kitaravirtuoosi Tom Morello ja Ozzy Osbournen pitkäaikainen kitaristi ja ystävä Zakk Wylde.
Morello on samalla konsertin musiikillinen johtaja. Hän on sanonut suunnittelevansa päivästä tärkeimmän päivän heavy metal -musiikin historiassa.
Fanien joukossa on myös suomalaisia
Suomesta tapahtumaan ovat lähteneet Milja Roikonen sekä Juho Lehtinen. Roikosella Black Sabbath on soinut kotona lapsesta asti.
– Kiinnostuin tapahtumasta, koska se on Sabbathin viimeinen keikka. Tietysti kattaus on muutenkin huikea, Roikonen sanoo.
Roikosen mukaan tapahtuma tulee olemaan musiikin historiassa suuri. Hän vertaa sitä Woodstock-festivaaliin, joka järjestettiin New Yorkin osavaltiossa Yhdysvalloissa vuonna 1969. Woodstock tunnetaan aikansa huippumuusikoiden esiintymisestä sekä valtavasta ihmismäärästä.
Tapahtumaan sisältyi Osbournen oma soolokeikka, jonka kaksikko on jo nähnyt.
– Viimeinen keikka herättää tunteita. Se välittyi jo Ozzyn omalla keikalla, kun muutkin katsomossa vetistelivät, Roikonen sanoo.
Roikosella ja Lehtisellä on edessä vielä illan viimeinen esiintyjä – Black Sabbath alkuperäiskokoonpanolla.
Black Sabbath on genrensä pioneeri
Alkuperäiskokoonpanon jäähyväiskeikka järjestetään Birminghamissa, sillä Black Sabbath perustettiin siellä vuonna 1968. Black Sabbath on myynyt yli 75 miljoonaa albumia maailmanlaajuisesti ja on laajalti tunnustettu yhdeksi heavy metal -genren pioneereista.
– Birmingham on kaupunki, joka merkitsee Ozzylle paljon. Kyse on heavy metal -musiikista, Black Sabbathin perustamisesta ja hänen rakkaudestaan Aston Villaan. Kaikki alkoi täältä, sanoo hänen managerinsa ja vaimonsa Sharon Osbourne.
Konsertti järjestetäänkin Aston Villa -jalkapalloseuran Villa Park -stadionilla.
Noin 40 000 fanin odotetaan saapuvan tapahtumaan paikan päälle, ja useat seuraavat esityksiä striiminä verkosta. Keikka myytiin loppuun vain 16 minuutissa.
Lippujen hinnat vaihtelivat noin 235 eurosta 1 000 euron VIP-lippuihin. Hinnat kirvoittivat kritiikkiä fanien keskuudessa.
Keikan tuotot menevät hyväntekeväisyyteen
Osbourne paljasti vuonna 2020 sairastavansa Parkinsonin tautia. Kaikki tapahtuman tuotot menevätkin hyväntekeväisyyteen, kuten Parkinsonin taudin hoitoa edistävälle hyväntekeväisyysjärjestölle sekä Birminghamin lastensairaalalle.
Diagnoosin vuoksi Osbourne muun muassa keskeytti kiertueensa.
Vaimo Sharon Osbournen mukaan lauantain keikka tulee olemaan Ozzyn viimeinen. Samalla hän pääsee hyvästelemään ystävänsä ja faninsa.
– Tämä on hänen päätepisteensä, Sharon Osbourne toteaa.
Juttua muokattu klo 0:20: Lisätty Roikosen kommentit.