Osa artikkelin sisällöstä ei ole välttämättä saavutettavissa esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla.
Jalkapallon EM-kisat 2.–27. heinäkuuta Ylen kanavilla. Katso kisaohjelma ja tv-lähetystiedot tästä linkistä.
Ruotsi jatkoi voitokkaasti jalkapallon EM-kisoja, kun se kaatoi Puolan 3–0. Kapteeni Kosovare Asllani sädehti syöttäen yhden ja tehden toisen Ruotsin maaleista.
Etenkin ensimmäinen maali oli hieno, kun Asllani tarjoili Ruotsin tähtipelaaja Stina Blacksteniukselle maukkaan osuman.
Helmareiden EM-joukkueesta löytyy ainakin yksi pelaaja, joka kannustaa Ruotsia.
EM-debytantti Vilma Koivisto myönsi asian avoimesti Ylen haastattelussa tiistaina. Koivisto kertoo jo pienestä pitäen tykänneensä Ruotsista ja hän on seurannut sinikeltaisia todella tarkasti. Rovaniemeläislähtöinen keskikenttäpelaaja siirtyi Ruotsiin jo 15-vuotiaana.
Marraskuussa 23 vuotta täyttävä Koivisto on pelannut Ruotsissa sittemmin Piteåssa, IFK Nörrköpingissä kuin myös tuoreimpana Linköpingissä.
Koivisto päätti yläasteen jälkeen lähteä Ruotsiin, koska hänellä on ollut jalkapalloilijana tavoitteena päästä niin pitkälle kuin mahdollista. Hän koki Ruotsin kehityksensä kannalta paremmaksi.
– Aluksi oli vaikeaa kielen kanssa. En ollut ruotsissa kovin hyvä. Luulin, että kielitaitoni olisi ollut parempi. Se oli alkuun isoin haaste. Jalkapallo hoitui mukavasti. Lukio toi vähän haasteita. Ei ollut helppoa, mutta kyllähän se oli opettavainen kokemus, Koivisto muistelee.
Miten parempi Suomi jää jälkeen?
Vaikka Ruotsin otteet eivät aina arvokisoissa hivele silmiä ja kukaan ei heitä ennen kisoja nosta kovimpien suosikkien joukkoon, silti Ruotsi on usein nähty naisten arvokisoissa mitalipeleissä. 2020-luvultakin on olympiahopeaa, MM-pronssia ja välieräsijoitus EM-kisoista.
Ruotsista löytyy toki kovia pelaajia, kuten Arsenalille Mestarien liigan voiton tänä keväänä ratkaissut Stina Blackstenius tai Barcelonassa pelannut Fridolina Rolfö.
Ruotsin menestyksen tekee vielä hämmästyttävämmäksi se, että tyttöjen ikäluokissa Suomi pystyy vielä kamppailemaan tasapäisesti länsinaapuriaan vastaan.
Koiviston mielestä juniorimaajoukkuepeleissä Suomi on usein parempi maa ja voittaa Ruotsin 19-vuotiaisiin asti.
– Pelasin Ruotsissa alkuun vähän niin kuin B-tyttöjen sarjaa. Ei se sarjan taso ollut mitenkään päätä huimaava. En oikein tiedä.
– Ehkä tässä on taustalla, kun Damallsvenskan on niin laadukas sarja ja sinne nostetaan treeneihin junioripelaajia. Sitten he pääsevät treenaamaan todella kovien maajoukkuepelaajien kanssa. Se on varmaan yksi syy, miksi Ruotsista tulee laadukkaita pelaajia, Koivisto arvioi.
Stereotypialle tyrmäys
Vaikka Ruotsin 23 pelaajan joukkueesta vain neljä pelaa tällä hetkellä Ruotsin pääsarjaa, kuitenkin lähes kaikki heistä ovat jossain vaiheessa pelanneet siellä. Koivistokin on päässyt vääntämään lähes kaikkia Ruotsin EM-joukkueen pelaajia vastaan.
Madelen Janogy oli Piteåssa Koiviston joukkuekaverina. Nyt Linköpingissä on joukkuekaverina Ruotsin EM-joukkueesta Jonna Andersson.
Yleinen stereotypia on, että ruotsalaiset ovat jotenkin itsevarmempia kuin suomalaiset. Toisaalta Helmareiden päävalmentaja Marko Saloranta hehkutti maanantaina Koiviston ja vuotta vanhempien ikäluokkaa, kuinka he ovat aiempiin verrattuna rohkeita.
Koivisto tyrmääkin, että ruotsalaiset olisivat jotenkin itsevarmempia.
– Suomi ja Ruotsi ovat yleisestikin aika samanlaisia maita, mutta toki nämä nuoret A-maajoukkueeseen nousseet ruotsalaiset ovat todella teknisiä pelaajia. Tuntuu, että heiltä ei oikeastaan heikkouksia löydy. He ovat kokonaisvaltaisesti todella hyviä pelaajia, Koivisto suitsuttaa.
Juttua muokattu 9.7.: Saloranta hehkutti Koiviston ikäluokan liskäsi vuotta vanhempien ikäluokkaa. Vuonna 2002 syntynyt Koivisto oli alle 17-vuotiaiden MM-kisoissa Uruguayssa vuotta nuorempana.