Jalkapallon EM-kisat 2.–27. heinäkuuta Ylen kanavilla. Katso kisaohjelma ja tv-lähetystiedot tästä linkistä.
Suomen naisten jalkapallomaajoukkueen taival EM-lopputurnauksessa päättyi kirvelevästi alkulohkoon. Lohkon päätöspelissään Sveitsiä vastaan Suomi oli varsinaisen peliajan jälkeen kiinni voitossa ja puolivälieräpaikassa, kunnes Sveitsi tuli lisäajalla tasoihin.
Helmareiden lohkosta kahdeksan joukkoon etenivät Norja ja Sveitsi. Suomi oli kolmas ennen lohkojumbo Islantia, jonka Helmarit kukisti avauspelissään 1–0.
Palloliiton huippujalkapallopäällikkö Marianne Miettinen murtui kyyneliin Ylen haastattelupisteellä.
– Kaaduimme ehdottomasti saappaat jalassa. Tämä on tosi kova pettymys. Kaikista eniten olen pettynyt pelaajien puolesta. He antoivat aivan kaikkensa. Olen tosi ylpeä siitä, Miettinen kommentoi ääni väristen.
Yhden voiton ja yhden tasapelin lisäksi Suomi kärsi 1–2-tappion Norjalle. Kyseisessä ottelussa arvokas tasapeli oli lähellä.
– Kaikissa kolmessa pelissä teimme aivan loistavan suorituksen. Ei ollut isoista asioista kiinni, että olisimme olleet jatkossa ja tehneet todella ison täräytyksen jalkapallomaailmaan.
Maalinteko tuotti vaikeuksia
Miettinen ei halunnut tehdä heti tuoreeltaan isompaa analyysia Helmareiden turnauksesta.
– Niiden aika on myöhemmin. Tavoite oli päästä lohkosta jatkoon. Sitä ei saavutettu, mikä on tosi iso pettymys. Se sattuu.
Miettinen harmitteli joukkueen tehottomuutta. Osumia jokaisessa pelissä syntyi yksi.
– Maalinteko oli tervaa koko turnauksen. Suhteessa siihen, miten loimme paikkoja, hallitsimme palloa vastustajan kenttäpuoliskolla ja pystyimme eri linjoilla hyökkäämään, emme pystyneet viimeistelemään, kuten tällä tasolla pitää voittaakseen pystyä.
Lohkon voitti Norja, joka ei taipunut kertaakaan. Miettinen totesi mielenkiintoisesti, että Suomen ja Sveitsin välisessä ottelussa pelasi lohkon kaksi parasta joukkuetta.
– Vaikka emme menneet jatkoon, olen ylpeä siitä, miten esiinnyimme. Olimme hyvin lähellä, Miettinen sanoi.
Kuuntele alta tai Yle Areenassa tuorein 11 ystävää -podcastin jakso.
Ari Lahti tyytyväinen
Myös Palloliiton puheenjohtaja Ari Lahti oli pettynyt puolivälieräpaikan lipeämisestä, mutta oli Miettisen tavoin kokonaisuudessaan tyytyväinen joukkueen turnausilmeestä.
– Olisimme ansainneet jatkopaikan alkulohkosta. Sen verran hyvin pelasimme, Lahti kommentoi.
– Kun juttelin ennen turnausta Marko Salorannan (päävalmentaja) kanssa, kävimme läpi, että meillä on sellainen lohko, josta voidaan päästä jatkoon. Sitä jatkopaikkaa lähdimme tosissaan tavoittelemaan.
– Varmasti kaikille välittyi Helmareiden pettymys tämän ja miksei myös Norja-pelin jälkeen. Aidosti yritettiin ja lähellä oltiin. Kolme hienoa peliä kuitenkin pelattiin.
Salorannan sopimus ulottuu vuoteen 2026 asti. Lahden mukaan päävalmentajan jatkosta keskustellaan syksyllä, mutta puheenjohtaja antoi silti hyvin suorasävyisen kommentin Salorannasta.
– Tällaisen esityksen jälkeen Salorannalle ei voi antaa antaa kuin seuraavan homman, ja hän vie meidät MM-lopputurnaukseen.
Kansallista liigaa laadukkaammaksi
Kuten Miettinen totesi, maalinteko oli Suomelle turnauksessa suurin ongelma. Sunnuntaina 37 vuotta täyttävä Linda Sällström on tunnettu kovana maalintekijänä, mutta hänen jälkeensä uusista ratkaisupelaajista on ollut pulaa.
– Meidän pitää tehdä nuoruusvaiheissa vielä parempaa työtä pelaajien kanssa. Lisäksi Kansallisesta liigasta pitää saada kaikin tavoin hyvin ammattimainen ympäristö.
Lahden mukaan suomalaisessa naisjalkapallossa maajoukkuetoiminta toimii, mutta kotimaisessa pääsarjassa eli Kansallisessa liigassa haastetta riittää enemmän.
Kansallisen liigan joukkuemäärää karsittiin täksi kaudeksi kahdella. Nyt pääsarjassa joukkueita on kahdeksan.
– Tällä uudistuksella tulee oletettavasti enemmän kovempia otteluita. Menee kuitenkin muutama vuosi ennen kuin näemme, mitä se tuottaa.
– Nuoruusvaiheessa meillä on kuitenkin enemmän tehtävää siinä, miten harjoitellaan, millainen on vaatimustaso ja mitä tarkoittavat laatu sekä intensiteetti. Teemme kovasti töitä sen eteen, että harjoitukset ja pelit olisivat mahdollisimman lähellä kansainvälistä tasoa, Miettinen niputti.