Nuorena lapsen saanut äiti kritisoi nuoria vanhempia suosivaa lapsilisäsuunnitelmaa: ”Olisi epäreilua”

Lapsilisään suunnitellaan muutosta niin, että ensimmäisestä ja nuorena saadusta lapsesta saisi aiempaa enemmän rahaa.

En nyfödd bebis som sover i sin mammas famn.
Ylen kyselyyn vastaajat eivät innostuneet ehdotuksesta, että lapsen saamisesta nuorena palkittaisiin isommalla lapsilisällä. Kuva: Nicole Hjelt / Yle

Hallitus suunnittelee muutoksia lapsilisään. Yksi vaihtoehto on, että lapsilisä olisi nykyistä korkeampi ensimmäisestä lapsesta.

Kelan pääjohtaja Lasse Lehtonen ehdottaa, että ensimmäisestä lapsesta maksettaisiin eniten lapsilisää. Tällä hetkellä ensimmäisestä lapsesta maksetaan vähiten.

Lehtonen muuttaisi myös lapsilisää enemmän ikäsidonnaiseksi eli niin, että mitä nuorempana ensimmäisen lapsen saisi, sitä suurempi lisä olisi.

Kysyimme yleisöltä, olisivatko he valmiita yrittämään lasta aikaisemmin, jos saisivat vastineeksi enemmän rahaa kuussa.

Veera Salmi oli 19-vuotias, kun hänestä tuli äiti.

– Siihen ei olisi vaikuttanut mikään rahasumma.

Vaikka ensimmäisestä lapsesta saisi jatkossa esimerkiksi sata euroa enemmän kuin nykyisin, Salmi ei usko sen vaikuttavan päätökseen lasten hankinnasta.

– Sata euroa on ihan pieni hiekanmurunen, mitä lapsiin menee rahaa.

Jos ensimmäisestä lapsesta maksettaisiin eniten, se voisi Heidi Kalliomäen mielestä jopa vähentää lapsimäärää.

– Tuolla periaatteella monella se ensimmäinen lapsi jää sitten ainoaksi.

Mitä nuorempi synnyttäjä, sitä enemmän lapsilisää

Mitä nuorempana saisi lapsen, sitä enemmän maksettaisiin lapsilisää, Kelan pääjohtaja Lehtonen ehdottaa.

Lehtosen ehdotus siitä, että lapsilisää maksettaisiin sitä enemmän, mitä nuorempana lapsen saa, sai tyrmäyksen. Useampi piti ehdotusta jopa epäreiluna.

Kalliomäki ei saanut lasta niin nuorena kuin olisi halunnut. Hänestä olisi ollut epäreilua, jos lapsilisä olisi pienempi sen takia, että lapsen saamiseen meni useampi vuosi.

– Tuntuisi kuin rangaistaisiin lisää, vaikka on rangaistus kärsitty jo lapsettomuudesta.

Itse 19-vuotiaana äidiksi tullut Salmikaan ei innostu ajatuksesta, että nuorena synnyttämisestä palkittaisiin rahalla.

– Mielestäni se olisi epäreilua niitä kohtaan, jotka yrityksistä huolimatta eivät saa lasta ja ikää tulee koko ajan lisää.

Salmella on seitsemän lasta. Hänen mielestä lapsilisän pitäisi kasvaa lasten mukana.

– Lapsilisä voisi nousta lapsen iän mukaan. Mitä vanhempi lapsi on, sitä suuremmat menot ja harrastusmaksut.

Monien kyselyyn vastaajien mielestä päätös lapsen hankkimisesta on asia, johon lapsilisän suuruus vaikuttaa vain vähän – tai ei ollenkaan.

Asiantuntija on samaa mieltä. Rahallisten kannusteiden, kuten lapsilisien, vaikutus syntyvyyteen todennäköisesti on varsin pieni, Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen ylijohtaja Tuulia Hakola-Uusitalo kertoo.

Useampi kyselyyn vastannut nosti esiin, että he ovat lykänneet lasten hankkimista taloudellisen epävarmuuden takia. Ensimmäisestä lapsesta maksettavaa isompaa lapsilisää he eivät kuitenkaan nähneet ratkaisuna tilanteeseen.

Salmi kannustaa siihen, että ei pedattaisi liikaa lapsen hankkimista. Jos odottaa kaiken olevan valmista, sitä aikaa ei välttämättä koskaan tule, Salmi sanoo.

– Pitää vaan luottaa, että elämä kantaa.

Saataisiinko Suomeen lisää vauvoja, jos nuorille äideille tarjottaisiin rahallista kannustinta ensimmäisen lapsen synnyttämisestä? Tästä keskusteltiin A-Studiossa 14.10.2024.