Suomalaiset sijoittavat ruotsalaisia ahkerammin osakkeisiin, selviää kansantalouden rahoitustilinpidosta.
Suomalaisten osakesijoittajien määrä on nyt ennätyskorkealla. Niiden määrä on kasvanut Suomessa vauhdilla 2020-luvulla, ja nyt jo noin miljoona suomalaista omistaa pörssiosakkeita. Määrä on kasvanut lähes viidenneksellä kuuden viimeisen vuoden aikana.
Viime vuoden aikana suomalainen sijoitti keskimäärin 290 euroa pörssiosakkeisiin, kun Ruotsissa vastaava luku oli huomattavasti vähemmän – 90 euroa.
Aktia-pankin pääekonomisti Lasse Corinin mukaan suomalaisten sijoitusintoa pörssiosakkeisiin selittää osaltaan vuodesta 2020 alkaen käytössä ollut osakesäästötili, joka mahdollistaa tilin sisäisen kaupankäynnin ilman välittömiä verovaikutuksia.
– Osakesäästötili on ollut yksi iso muutos, mikä on verohelpotusten kautta kannustanut suomalaisia sijoittamaan osakkeisiin. Myös koronan jälkeen nähty voimakas osakeralli löysän rahapolitiikan seurauksena nosti markkinat ja sijoittamisen taas uudella tavalla suosioon.
Koronan jälkeen nähty myönteinen kehitys pörssissä näkyy nyt siis Corinin mukaan osaltaan suomalaisten osakeintoilussa.
– Koronan jälkeen keskuspankit reagoivat todella voimakkaasti muun muassa laskemalla korkoja ja etenkin pitkiä korkoja. Kun korkosijoituksesta sai vähän tuottoa, niin se ajoi monia sijoittajia osakesijoitusten pariin. Se johti siihen, että osakekurssit lähtivät nousemaan voimakkaasti.
Erityisesti markkina-arvoltaan suuret, ja hyvin osinkoja jakavat yhtiöt kuten Nordea, Fortum ja Nokia ovat pitäneet pintansa suomalaisten suosituimpina kansanosakkeina. Kansanosakkeella tarkoitetaan Helsingin pörssin yhtiöitä, joilla on omistajina eniten yksityishenkilöitä.
Sama ilmiö on havaittavissa myös Ruotsissa.
– Helposti sijoitetaan kotimaisiin yhtiöihin, koska ne tunnetaan kaikista parhaiten, ja ne ovat myös yleensä vielä niitä yrityksiä, jotka ovat kaikkein suurimpia. Ruotsissa on samanlainen ilmiö, että sielläkin suosituimmat osakkeet ovat kotimaisia.
Alla olevaan grafiikkaan on listattuna suomalaisten suosituimmat kansanosakkeet.
Ruotsalaiset päihittävät suomalaiset rahastoissa
Siinä missä suomalaiset panostavat nyt pörssiosakkeisiin, kunnostautuvat ruotsalaiset rahastosäästämisessä.
Suomalaiset jäivät viime vuonna keskimäärin 500 euron suuruisella rahastosijoituksella reippaasti jälkeen ruotsalaisista, jotka sijoittivat rahastoihin keskimäärin 1 100 euroa asukasta kohden.
Syynä siihen, miksi ruotsalaiset panostavat nyt nimenomaan rahastoihin piilee Corinin mukaan Ruotsin eläkejärjestelmässä, jossa eläkesäästäjä voi sijoittaa eläkemaksujaan suoraan rahastoihin.
– Tämä käytäntö on tehnyt rahastoista sijoitustuotteena paljon tutumman ruotsalaisille, ja sen vuoksi myös mieluummin sijoitetaan rahaston kautta eikä niinkään suoraan osakkeisiin.
Ruotsalaiset säästävät yhä suomalaisia enemmän
Kaiken kaikkiaan ruotsalaiset ovat yhä suomalaisia ahkerampia sijoittajia. Viime vuonna rahastoihin ja pörssiosakkeisiin sijoitettiin Ruotsissa yhteensä 1 200 euroa, kun Suomessa vastaava summa oli noin 800 euroa asukasta kohden.
Taustalla vaikuttaa Ruotsin Suomea suotuisampi talouskehitys.
– Ruotsin kansantalous on itsessään Suomea kilpailukykyisempi, ja se on johtanut siihen, että Ruotsissa on keskimäärin parempia ja kannattavampia yrityksiä. Sen seurauksena siellä on enemmän hyväpalkkaisia työpaikkoja, jolloin keskimäärin jää vain enemmän rahaa yli, mitä voidaan sijoittaa.
Kevään aikana muun muassa Trumpin tullien seurauksena nähty heilunta pörssissä ei ole Corinin mukaan kuitenkaan merkittävästi vaikuttanut suomalaistenkaan sijoitusintoon.
– Vaikka on ollut paljon epävarmuuksia, niin silti joka kuukausi viimeisen viiden vuoden aikana on enemmän sijoitettu rahastoihin kuin mitä niitä on lunastettu. Suomalaiset selvästi uskaltavat sijoittaa, vaikka on epävarmuutta.