Helteinen sää näkyy Etelä-Savon hyvinvointialueen päivystyksessä.
Ensihoidon ylilääkäri Janne Kuuselan mukaan ensihoidon tehtävien määrä nousee helteellä jopa 60 prosenttia sateisempiin päiviin verrattuna.
Ensihoidon tehtävämäärä nousi vuorokaudessa sataan, kun lämpötila nousi hellelukemiin. Helle uuvuttaa, aiheuttaa elinhäiriöitä ja siten lisää päivystyskäyntien tarvetta.
Kuusela muistuttaakin veden juonnin tärkeydestä.
– Suun ei saa olla kuiva.
Heinäkuu on Etelä-Savon ensihoidolle vuoden kiireisintä aikaa. Heinäkuussa maakunnassa on mökkiläisten ansiosta jopa 100.000 asukasta enemmän kuin hiljaisina talvikuukausina.
Maakunnan väestö on ikääntynyttä, joten suurin osa helteeseen liittyvistä ensihoidon tehtävistä koskee ikääntyneitä. Kuusela kuitenkin muistuttaa, että kuumuus vaikuttaa kaikenikäisiin.
Kuusela uskoo, että ihmisten aktiivisuus helteiden ja niin sanottujen hyvien kelien aikana lisää osallaan ensihoidon tehtäviä.
– Ihmisten toimeliaisuus ja liikkuminen voivat aiheuttaa onnettomuuksia, jotka vaativat sairaalahoitoa.