Meyer Turun rakentama loistoristeilijä Star of the Seas aloitti torstaina iltakymmeneltä matkansa kohti Espanjan Cádizia. Sieltä alus jatkaa tulevaan kotisatamaansa Yhdysvaltain Floridaan Port Canaveraliin.
Tuulettoman kesäillan auringossa kylpevä loistoristeilijä oli valaistu värikkäästi. Hyttien ikkunoiden valot muodostivat sen kylkeen laivan nimen.
Star of the Seas jakaa maailman suurimman risteilyaluksen tittelin sisaraluksensa, Icon of the Seasin kanssa.
Laiva keräsi yleisöä saariston rannoille
Turun Saaronniemeen ja muille saariston rannoille oli kokoontunut satoja laivabongareita katsomaan ohi lipuvaa jättiläistä. Aluksen matkassa oleva miehistö vilkutti laivan kannelta rannoilla oleville laivabongareille.
Pienestä asti laivoja harrastaneet espoolaisveljekset Rasmus ja Lasse Laakso olivat tulleet Turun Saaronniemeen jo iltapäivällä.
– Välillä käytiin hakemassa evästä, että jaksaa odotella, mutta lopuksi odotus palkittiin kun botski lähti. Olihan se nyt aika siisti, kun oli valot päällä ja ikkunoissa luki laivan nimi. Ei tällaisia usein täällä näe, veljekset totesivat.
– Onhan se upea näky, kun ensin ohi meni edellä Finnlinesin Finncanopus ja sen perässä tuli tämä jättiläinen. Siinä sen moninkertaisen kokoeron näki, sanoi halikkolainen Jukka Rapo.
Star of the Seas kätkee sisäänsä yli 20 ravintolaa, kuusi vesiliukumäkeä ja surffaussimulaattorin. Se on käytännössä identtinen edeltäjänsä Icon of the Seasin kanssa, joka luovutettiin Royal Caribbeanille marraskuussa 2023.
Kyseessä on toinen Meyerin rakentamista Icon-luokan risteilijöistä. Parhaillaan Turussa rakennetaan kolmatta Icon-laivaa, neljännen rahoitussopimus varmistui toukokuussa. Optiosopimukset on solmittu viidennen ja kuudennen rakentamisesta.
Sarjan ensimmäisen aluksen rakentaminen oli projektipäällikkö Jaakko Leinosen mukaan uuden opettelua, mutta nyt toisen Iconin kohdalla ensimmäisen oppeja voitiin hyödyntää.
– Tällä kertaa oli helpompaa, kun tiesimme millainen lopputulos on ja pystyimme suunnittelemaan ladun sinne, Leinonen kertoi Ylelle viime viikolla, kun laivaa esiteltiin medialle.
Perjantaina aamukuudelta Star of the Seas oli Marine Traffic -sivuston mukaan keskellä Itämerta, noin sadan kilometrin päässä Ahvenanmaan saarten eteläkärjestä.
Aluksen on määrä lähteä Floridasta ensimmäiselle Karibian risteilylleen 31. elokuuta.
Juttua korjattu kello 7.49: otsikossa oli virheellisesti Star of the Seasin sisaraluksen Icon of the Seasin nimi.