Israel ajaa Gazan asukkaita entistä ahtaammalle – AP: Avunhakijoita kuoli enemmän kuin yhtenäkään aiempana päivänä

Uutistoimisto AP:n mukaan sunnuntaina avunhakijoita kuoli enemmän kuin yhtenäkään aiempana päivänä. Israelin armeija sanoo ampuneensa, koska sotilaisiin kohdistui välitön uhka.

Kymmeniä loukkaantuneita kuljetettiin sairaalaan Gazassa sunnuntain tulituksen jäljiltä. Gazalaiset joutuvat vaarantamaan henkensä hakiessaan ruoka-apua Israelin sotatoimien keskellä.

Sunnuntai oli Gazassa erittäin verinen. Uutistoimisto AP:n mukaan päivän aikana kuoli kaikkiaan 85 ihmistä, jotka hakivat humanitaarista apua. Se on suurin määrä surmansa saaneita avunhakijoita Gazan sodan aikana. Uutistoimisto AFP:n mukaan kuolleita oli 93.

Gazan terveysministeriön mukaan Israelin asevoimat tappoi sunnuntaina ainakin 79 palestiinalaista, jotka odottivat YK:n avustuksia Gazan pohjoisosassa. Lisäksi kuusi ihmistä kuoli toisella avustuspisteellä Gazan eteläosassa.

– Yhtäkkiä tankit piirittävät ja saartoivat meidät, kun laukauksia ja iskuja satoi. Olimme ansassa noin kaksi tuntia, Pohjois-Gazassa jauhoja odottamassa ollut Ehab Al-Zei kertoi uutistoimisto AP:lle.

– En enää koskaan mene takaisin. Antaa meidän kuolla nälkään, se on parempi.

Välikohtauksessa loukkaantunut Nafiz Al-Najjar sanoi AP:lle, että panssarivaunut ja droonit ottivat ihmisiä kohteikseen summittaisesti. Hän kertoi nähneensä, kuinka hänen serkkunsa ja muita ammuttiin.

YK:n alainen Maailman ruokaohjelma WFP kertoi, että sen ruoka-apua kuljettanut saattue kohtasi sunnuntaiaamuna pian Gazaan saavuttuaan suuren joukon nälkäisiä siviilejä, jotka joutuivat tulituksen kohteeksi.

– Minkäänlaista väkivaltaa humanitaarista apua hakevia siviilejä vastaan ei voi hyväksyä, järjestö sanoo.

Uutistoimisto AP:lle puhunut YK-virkailija sanoi, että Israelin joukot avasivat tulen väkijoukkoja vastaan, kun nämä yrittivät ottaa ruokaa saattueesta.

Israelin asevoimat sanoo sen sotilaiden ampuneen poistaakseen ”välittömän uhan”, joka kohdistui Israelin joukkoihin. Armeijan mukaan välikohtauksessa ei kuollut niin paljon ihmisiä kuin Gazan viranomaiset sanovat.

Israelin armeija syytti äärijärjestö Hamasin jäsenten lietsovan kaaosta ja vaarantavan siviilejä.

Palestiinalaismiehet seisovat rivissä rukoilemassa valkoisiin kankaisiin käärittyjen ruumiiden luona.
Gazan asukkaat rukoilivat sunnuntaina avustuspisteellä kuolleiden ruumiiden äärellä. Kuva: Haitham Imad / EPA

Avustuspisteistä on tullut kuolemanloukkuja

Avustuksia hakevien ihmisten ampumisesta on tullut arkea Gazassa.

Enemmistö alueen yli kahdesta miljoonasta asukkaasta on joutunut pakenemaan kodeistaan sen jälkeen, kun Israel aloitti Gazassa sotilasoperaation Hamasin tehtyä terrori-iskun Israeliin lokakuussa 2023.

Kesäkuussa israelilainen Haaretz-lehti raportoi, että Israelin komentajat olivat määränneet sotilaita ampumaan väkijoukkoja, vaikka ne eivät muodostaisi mitään uhkaa. Israelin hallitus on kiistänyt syytökset.

Suurin osa ampumisista on tapahtunut Israelin ja Yhdysvaltain tukeman avustusorganisaation, Gaza Humanitarian Foundationin avustuspisteiden läheisyydessä.

GHF korosti sunnuntaina, että väkivalta Pohjois-Gazassa ei tapahtunut sen avustuspisteellä.

Joukko miehiä kulkee raunioituneen maiseman halki kantaen valkoisia säkkejä.
Palestiinalaiset kantavat jauhosäkkejä läntisessä Jabaliassa Gazan kaistaleen pohjoisoassa 20. heinäkuuta. Kuva: Mohammed Saber / EPA

Israel jakoi poistumiskäskyjä Gazan keskiosiin

Sunnuntaina Israelin armeija levitti Gazaan keskiosassa sijaitsevaan Deir al-Balahin kaupunkiin lentolehtisiä, joissa määrättiin asukkaita lähtemään evakkoon alueelta.

Tämä viittaa siihen, että Israel valmistautuu maaoperaatioon alueelle.

Sadattuhannet kodeistaan paenneet gazalaiset ovat majoittuneet Deir al-Balahin alueelle.

Uutistoimisto Reutersin israelilaislähteiden mukaan Israelin armeija ei ole tähän asti tunkeutunut alueelle, koska Hamasin uskotaan pitävän siellä israelilaisia panttivankeja. Ainakin 20 panttivangin uskotaan olevan vielä elossa.

Panttivankien perheitä edustava järjestö The Hostages Family Forum tuomitsi evakuointi-ilmoituksen ja vaati pääministeri Benjamin Netanjahua ja Israelin asevoimia selittämään, mitä he aikovat saavuttaa keskisen Gazan alueella.

Sotatoimet Gazan keskiosissa vaikeuttaisivat vakavasti avustusryhmien ja siviilien liikkumista Gazassa.

Väkijoukko jonottaa ruoka-apua. Nuoren tytön astiaan kaadetaan jonkinlaista puuroa sinisestä astiasta.
Asukkaat jonottivat ruoka-apua Gazan kaupungissa 19. heinäkuuta. Kuva: Haitham Imad / EPA

Nälkä pahenee Gazassa

Sunnuntaiaamuna ambulanssit soittivat yhtäaikaisesti hälytysääniään Gazan kolmen pääsairaalan edustalla. Tarkoitus oli kiinnittää huomiota nälkäkriisiin.

Israel on konfliktin aikana estänyt ja rajoittanut avustuskuljetusten pääsyä Gazaan.

Palestiinalaiset terveysviranomaiset varoittavat, että sadat ihmiset ovat vaarassa kuolla, kun sairaalat täyttyvät huimauksesta ja nääntymyksestä kärsivistä potilaista.

– Isänä herään varhaisin aamulla etsiäkseni edes yhtä leipää viidelle lapselleni, mutta turhaan, sairaanhoitaja Ziad sanoi uutistoimisto Reutersille.

– Ihmiset, jotka eivät kuole pommeihin, kuolevat nälkään. Me haluamme tämän sodan loppuvan tai aselevon, edes kahdeksi kuukaudeksi.

Gazan terveysministeriön edustaja Zaher al-Wahidi sanoi AP:lle, että ainakin yhdeksän alle 5-vuotiasta lasta on kuollut aliravitsemukseen sen jälkeen, kun Israel alkoi estää avustuksien pääsyä Gazaan maaliskuussa.

Hän sanoi, että nälän takia kuolevien määrän määrittely on vaikeaa, koska jotkut uhreista voivat kärsiä vaivoista, joita vakava nälkä pahentaa.

Gazan terveysministeriö toimii äärijärjestö Hamasin alaisuudessa, mutta YK ja monet muut järjestöt ovat pitäneet sen välittämiä tietoja kuolonuhrien määrästä luotettavina.

Pohjois-Gazassa Shifan sairaalan johtaja Abu Selmiyah sanoi AP:lle, että sairaala on kirjannut 79 ihmisen kuolleen aliravitsemukseen kuluneen kuukauden aikana.

Lontoossa asuva palestiinalainen ekonomisti Ahmed Najar kiinnitti Haaretz-lehdessä huomiota uutiseen, että Israelin sotilaat ovat vieneet Gazasta aaseja suojaan Ranskaan ja Israeliin.

– Aasit saavat lähteä. Minun äitini ei, Najar kirjoitti kolumnissaan.

– Yhtäkkinen myötätunto eläimiä kohtaan – samaan aikaan kun lapset mätänevät raunioiden alla ja perheiltä evätään perustarpeet – paljastaa irvokkaan kaksinaismoraalin.

Uutiseen lisätty 21.7. klo 5.07 uutistoimisto AFP:n tieto suuremmasta uhriluvusta.