Jätteenkierrätyslaitoksessa Joensuussa sunnuntaina aamulla syttynyt tulipalo sai todennäköisesti alkunsa väärin hävitetystä akusta.
Pelastuslaitos on selvittänyt palon syttymissyytä muun muassa valvontakameroista.
– Se on lähtenyt jätekasasta hyvin pistemäisestä kohdasta. Tallenteiden mukaan siellä ei myöskään ole vieraillut ketään ulkopuolista, joten muuta vaihtoehtoa ei oikeastaan ole, sanoo aluepalotarkastaja Jarmo Betcke Pohjois-Karjalan pelastuslaitokselta.
Joensuun Marjalassa sijaitsevan Revisolin jätteenkierrätyslaitoksen palon sammutus ja jälkityöt kestivät iltaan saakka. Laitoksen toiminta jatkui maanantaina kuitenkin normaalisti.
– Valvoimme yön ja levittelimme jätekasat tuohon pihalle. Nyt varmaan 90 prosenttia on saatu kuljetettua pois, Revisol Itä-Suomen toimitusjohtaja Vesa Korhonen sanoi maanantaina aamupäivällä.
Jäteautossa syttyi tulipalo
Sekajätteen sekaan päätyneet litiumakut huolestuttavat jäte- ja pelastusalalla.
– Olemme huolissamme työntekijöiden työturvallisuudesta, sanoo Vesa Korhonen.
Myös maakunnallisella jäteyhtiö Puhaksella oli vaaratilanne alkukesästä, kun poltettavan jätteen sekaan laitettu akku syttyi jäteautossa. Nopeasti toiminut kuljettaja sai silloin palon sammumaan.
– Pahimmassa tapauksessa tällainen palo voi syttyä asuinalueen keskellä, Puhaksen palvelupäällikkö Marjo Väisänen sanoo.
Revisolin Joensuun kierrätyslaitokselle tulee lähinnä yritysten jätteitä. Mukana on kuitenkin myös muun muassa kauppakeskusten yleisissä tiloissa kerättyä jätettä.
Sammuttaminen vaikeaa
Akku voi syttyä erityisesti jos se on vaurioitunut. Se voi myös syttyä esimerkiksi jäteauton puristimessa.
Tällaiset palot leviävät usein nopeasti, ja niitä on voi olla vaikea sammuttaa. Jätekasassa syttyvä palo on erityisen hankala.
– Ympärillä voi olla satoja kuutioita palavaa materiaalia, ja palo leviää nopeasti, Betcke sanoo.
Akut kierrätykseen
Akkupalon sammuttaminen voi vaatia todella suuria vesimääriä, sanoo aluepalotarkastaja Jarmo Betcke. Jäte- ja akkupaloissa myös vapautuu myrkyllisiä kaasuja.
Vanhat irtoakut ja käytetyt paristot tulee palauttaa teipattuina paristokeräykseen. Niitä ei kannata säilyttää kotonaan turhaan pitkiä aikoja.
Muu sähkö- ja elektroniikkajäte tulee palauttaa virallisiin keräyspisteisiin tai sähkölaitteita myyviin liikkeisiin.