Suomen ensimmäiset päivittäiseen käyttöön tulevat vetybussit aloittavat liikennöinnin Jyväskylässä heinä- ja elokuun vaihteessa.
Vetybusseilla pääsee ilmaiseksi Vetyvarikko-yleisötapahtumaan, joka järjestetään 31.7–2.8. Suomen MM-rallin aikana. Tapahtuman järjestää Central Finland Mobility Foundation (Cefmof), joka on Jyväskylän kaupungin, Toyotan rallitallin ja Toyota Mobility Foundationin perustama säätiö.
Vetybusseja on kaikkiaan viisi. Niistä kolme liikennöi keskustaan Palokan, Vaajakosken ja Keljon suunnista torstaista lauantaihin. Bussit kulkevat non-stop tyylillä näillä näkymin kello 10–19.
Yksi vetybussi on esillä Satamapuistossa.
Jyväskylän kaupungin joukkoliikennepäällikkö Ari Tuovinen kertoo, että vetybussit siirtyvät rallien jälkeen kaupunkiliikenteen käyttöön.
Tuovisen mukaan viittä bussia testataan eri linjoilla. Kyseessä on kaksivuotinen pilotti, jonka jälkeen kokemuksia tarkastellaan.
Pilotointi liittyy Jyväskylän vetytankkausaseman rakentamiseen. Viisi vetybussia takaa tankkausasemalle sen tarvitseman tasaisen kysynnän vedylle.