Turun DBTL-tapahtuma sai rajut melurajoitukset – sen ei kuitenkaan tarvitse noudattaa niitä

Turun kaupunki on antanut melupäätöksen, jossa musiikki on lopetettava torstaina kello 22 ja muina päivinä kello 24. Festivaalijohtaja ihmettelee, miksi päätös tuli näin myöhään.

Ruskeassa ovessa DBTL-festivaalin melusta kertova asukastiedote.
Arkistokuva DBTL-tapahtuman asukastiedotteesta. Kuva: Arttu Kuivanen / Yle

Turun kaupungin ympäristöjohto on määrännyt, että DBTL-festivaalin olisi lopetettava musiikin esittäminen meluhaittojen vuoksi torstaina kello 22 sekä perjantaina ja lauantaina puolilta öin.

Viime viikolla tehty päätös ei kuitenkaan vaikuta tällä viikolla järjestettävän festivaalin aikatauluihin.

Valvontajohtaja Leena Salmelainen kertoo Ylelle, että festivaalin kanssa on päädytty kompromissiin. Kaupunki ei oleta, että festivaali noudattaa määräystä. DBTL-tapahtuman melusta on tullut valituksia jo vuoden 2022 tapahtumasta lähtien.

– Heidän kanssaan on käyty läpi, millä tavalla melun suuntautumista ylipäätään rajoitetaan ja tehdään tietynlaisia melumittauksia festarin aikana, Salmelainen kertoo.

Taustalla on Vaasan hallinto-oikeuden päätös keväältä, jossa otetaan kantaa viime vuoden festivaalin meluun.

– Tämän perusteella Turun ympäristönsuojeluviranomainen on kokenut, että viranomainen ei voi lähteä niskoittelemaan oikeuden päätöstä vastaan, vaan teemme määräyksen sen päätöksen mukaisesti, kertoo Salmelainen.

Salmelaisen mielestä tuntuisi kohtuuttomalta, jos viranomainen ilmoittaisi asiasta vasta nyt, kun festivaali on jo vahvistanut esiintymisaikataulunsa.

– Olemme käyneet läpi järjestäjän kanssa, miten esiintymislavat sijoittuvat ja melun suuntauksia. Olemme käyneet myös läpi, ettei illan viimeisinä tunteina olisi ihan kaikkein voimallisinta musiikkia esittävää kaartia.

Järjestäjä: Olemme tulleet vastaan

DBTL-tapahtuman järjestäjä Henri Kulmala kertoo, että festivaalin aikatauluja on mahdotonta muuttaa näin nopealla aikataululla. Hän kertoo, että lähistön asukkaille on myös jo jaettu tiedotteet aikatauluista sovitusti kaksi viikkoa ennen tapahtumaa.

Hän kertoo järjestäjän kantavan vastuunsa asiasta ja pohtineen päätöksen vaikutuksia poliisin ja pelastusviranomaisten kanssa. Kulmala kertoo jo jättäneensä oman valituksen asiasta.

– On erikoista, että kaupunki ottaa näin jyrkästi kantaa keskeneräiseen asiaan. Olemme tulleet vastaan monessa asiassa melun suhteen. Jos lopettaisimme musiikin kello iltakymmeneltä, tämä ei ole enää festivaali vaan iltapäivä- tai puistokonsertti.

Kulmala kertoo, että festivaalille on tullut melusta vain yksittäisiä valituksia. Vaasan hallinto-oikeuteen valituksia on tehty muutamana viime vuonna.

– Täytyy syksyllä käydä asiaa läpi ajoissa isolla porukalla. Emme voi nyt pettää maksavia asiakkaita ja lopettaa iltaa puolessa välissä.

Asiasta kirjoitti maanantaina myös Helsingin Sanomat.