Tyypillinen 1960–1970-lukujen musiikki käsitteli rakkautta ja rauhaa. Ajan suosituimpiin kuuluva yhtye The Beatles lauloi keltaisesta sukellusveneestä ja auringon paistamisesta.
Tähän maailmaan iskeytyi vuonna 1968 Black Sabbath ja Ozzy Osbourne, jotka nostivat musiikin keskiöön täysin uudenlaista synkkyyttä. He käsittelivät kappaleissaan okkultismia, kuolemaa ja pelkoja – aiheita, joita ei tuolloin juuri populaarimusiikissa kuultu.
Raskaammat temmot, jykevät kitarariffit ja synkkä estetiikka ulottuivat yhtyeen musiikista aina lavashow’hun asti.
Monet kriitikot suhtautuivat Black Sabbathin tummasävyiseen ilmaisuun epäillen, mutta yleisölle yhtye tarjosi jotakin täysin uutta ja erilaista.
Debyyttialbumi Black Sabbath nousi nopeasti Britannian albumilistan kärkisijoille ja herätti laajaa huomiota. Levy oli uraauurtava ja se määritteli heavy metal -genren peruspiirteitä.
”Soittakaa Paranoid!”
Vuonna 1970 julkaistu Paranoid-albumi sekä sen nimikkokappale toi Black Sabbathille suurta kansainvälistä huomiota. Albumi nousi Britannian albumilistan ykköseksi ja myi erittäin hyvin myös Yhdysvalloissa.
Paranoid-kappaleesta tuli yhtyeen ensimmäinen suuri hitti, jota Ozzy Osbourne tulkitsi omintakeisella äänellään.
Suomessa yleisö on aikojen saatossa pyytänyt soittamaan Paranoid-kappaleen niin useasti ja niin erilaisilta artisteilta, että siitä on tullut jo vitsi. Siksi muusikot saavat vielä tänäkin päivänä kuulla pilke silmäkulmassa huudetun kehoitteen: ”Soittakaa Paranoid!”
Elämänsä aikana Ozzy Osbournesta tuli Black Sabbathin keulakuvana metallikulttuurin kasvot. Osbourne näytti esimerkkiä villistä rock-tähteydestä ja innoitti lukemattomia muusikkoja ja faneja ympäri maailmaa.
Huippusuosittu Kerrang! -musiikkilehti listasi vuonna 2020 yli kymmenen bändiä, joita ei olisi olemassa ilman Black Sabbathia. Niihin lukeutuvat muun muassa sellaiset pikkuyhtyeet kuin Ghost ja Metallica.