Ylöjärven keskustan putkirikko on saatu korjattua ja vesiverkoston täyttäminen on aloitettu.
Ylöjärven vesi tiedotti kello 17 aikaa keskiviikkona, että vesijohtoverkoston paine vaihtelee edelleen, jonka takia vesinäytteiden otto siirtyy torstaiaamuun.
Aiemmasta ohjeistuksesta poiketen asiakkaita pyydetään lopettamaan juoksutus omista hanoista toistaiseksi, jotta verkostopaine saadaan nousemaan ja vesinäytteet voidaan ottaa.
Alueen asukkaiden pitäisi alkaa saamaan vettä hanoistaan keskiviikon aikana, sanoo Ylöjärven Veden toimitusjohtaja Jouni Vähäkyttä.
Veden keittokehotus on yhä voimassa.
Vedenjakelu oli poikki laajasti Ylöjärven keskustassa. Katkos johtui runkovesijohdon korjaamisesta.
Veden paine saattaa vielä vaihdella, ja vedessä voi olla sakkaa ja värjäymää.
Wc-pönttöjä ja viemäriä voi käyttää normaalisti.
Toimitusjohtaja Vähäkytän mukaan ilman vettä oli 1 500 käyttöpaikkaa eli tuhansia ihmisiä.
Katkos koski muun muassa Haaviston, Hietasmäen, Veittijärven ja Asuntilan verkostoalueita. Alue näkyy alla olevassa kartassa.
Alueesta on tarkempi kartta Ylöjärven Veden verkkosivulla.
Keittokehotus jatkuu, näytteidenotto alkaa
Kaikki ruoka- ja juomavesi pitää edelleen keittää vähintään viiden minuutin ajan. Keittokehotus on voimassa, kunnes verkostovesi on todettu puhtaaksi.
Terveystarkastajat hakevat vesinäytteitä eri puolilta putkirikkoaluetta. Näytteidenotto aloitetaan heti, kun verkoston paineet ovat tasaantuneet ja vettä on huuhdeltu riittävästi.
Näytteitä on tarkoitus ottaa torstaina ja niiden tulokset valmistuvat perjantaina iltapäivällä.
Samalla kun verkostoa täytetään vedellä, sinne syötetään pieni määrä klooria. Kloorimäärä ei aiheuta käyttäjälle terveyshaittaa. Vedessä voi olla kloorin hajua ja makua.
Runkovesijohtoa korjattiin tiistaina tapahtuneen ison putkirikon vuoksi. Putkirikon takia vesijohtoverkostoon on saattanut päästä epäpuhtauksia.
Tekstiviestit eivät ole menneet perille
Ylöjärven veden oli tarkoitus tiedottaa alueen asukkaita putkirikosta ja veden keittokehotuksesta tekstiviesteillä.
Iso osa viesteistä ei kuitenkaan mennyt perille, myöntää Ylöjärven veden toimitusjohtaja Jouni Vähäkyttä.
– Olemme saaneet tästä paljon palautetta. Se on nyt selvityksessä, miksi viestit eivät ole lähteneet.
Viestit lähetettiin Vähäkytän mukaan kolmessa erässä. Viimeisin viestirypäs lähetettiin 1 500 asukkaalle, mutta vain 400 meni perille, toimitusjohtaja kertoo.
Vettä saa jakelupisteistä
Vedenjakelupisteiltä voi noutaa vettä omaan astiaan.
Pentti Estovirta oli hakemassa vettä Kauraslammen koululta aamukahdeksan jälkeen keskiviikkona.
– Tulin reissusta eilen illalla kymmenen aikaan. Suihkussa alkoi tuntua, että suihkuvesi himmenee. Otin äkkiä pariin kattilaan vettä.
Tilanne valkeni Estovirralle netistä. Tekstiviestiä ei ole tullut, hän sanoo.
Vedenjakelupisteen viereisellä huoltoasemalla työskentelevä Noora Jokela on juuri palannut kesälomalta. Hän lähti ensitöikseen hakemaan vettä, että asiakkaille voidaan keittää kahvia ja astiat saadaan tiskattua.
– Vessa ei tietenkään toimi, niin pitää keksiä muita ratkaisuja. Tämä on kestänyt vähän turhan pitkään, toivon että tämä saadaan hoidettua nopeasti, Jokela sanoi aamulla.
Jakelupisteitä on perustettu Asuntilan alakoulun kentän P-alueelle osoitteeseen Suolaniityntie 7, Moision koulun P-alueelle Kuusistontie 1 ja Haaviston kentälle Lähdevainiontielle Tähkätietä vastapäätä.
Kiinteä vedennoutopiste sijaitsee osoitteessa Mikkolantie 15.
Vedenjakelupisteitä on täytetty yön aikana runsaan käytön vuoksi.
Muokattu 23.7.2025 klo 12.23: Päivitetty juttua kauttaaltaan. Putkirikko on korjattu, mutta keittokehotus jatkuu. Lisätty tieto, että asukkaiden tiedottaminen tekstiviesteillä ei ole onnistunut.
Muokattu 23.7. klo 17:26: Lisätty tieto, että verkostopaineiden kanssa on ollut ongelmia, jonka vuoksi näytteitä ei ole vielä voitu ottaa.