Tieto Ozzy Osbournen kuolemasta sai Blind Channelin entisen keulahahmon Joel Hokan pohtimaan rocklegendan merkitystä. Osbournen jättämä jälki on iso.
– Ozzy on rock- ja varsinkin metallimusiikin isoin stara, mitä maailmaan on koskaan tullut. Todella legendaarinen hahmo. Hän on maailman ensimmäinen ja myös isoin rocktähti ikinä.
-Ensin ura metallibändissä ja vielä valtava sooloura sen jälkeen, Hokka jatkaa.
Brittiläinen rock-musiikin legenda Ozzy Osbourne kuoli eilen tiistaina 76-vuotiaana.
Birminghamissa syntynyt Osbourne nousi kuuluisuuteen metalliyhtye Black Sabbathin laulajana.
Moni muistaa myös Osbournesta ja hänen perheensä elämästä kertovan tosi-tv-ohjelman The Osbournes, joka oli suosittu vuosituhannen vaiheessa. Joel Hokka kertoo seuranneensa sarjaa.
– Sen kautta löysin Ozzyn. Aika nopeasti kävi ilmi, että kyseessä on oikeasti kaikkien aikojen suurin rocktähti.
Hokka uskoo, että Osbourne on jättänyt jäljen jokaiseen, joka on soittanut kitaraa.
– Jo ihan pienenä soittelin Crazy Trainin riffiä kitaralla. Kaikki, jotka ovat joskus kitaraan tarttuneet, ovat varmasti inspiroituneet Ozzysta ja hänen musiikistaan.
Hokka: ”Osbourne oli karismaattinen, mutta myös vähän hullu”
Joel Hokka on muusikko ja nykyisin myös radiojuontaja. Hänet muistetaan suomalaisen metalliyhtye Blind Channelin entisenä laulusolistina ja kitaristina.
Hokka kuvailee, että Osbourne oli henkilönä karismaattinen, täysin omintakeinen, ”mutta myös vähän hullu”.
– Ozzyn julkisuuskuva ja kaikki ne temput, esimerkiksi kuuluisa lepakonpään pureminen – ei tuollaisia voisi käsikirjoittaa. Se on jotain niin primitiivistä ja aitoa.
Bändeiltä pyydetään keikoilla usein Black Sabbathin Paranoid-kappaletta. Oliko teillä Blind Channelin keikoilla vastaavia kokemuksia?
– Onhan sitä pyydetty! Muistan erityisesti, kun olin 14-vuotiaana bändileirillä Oulun seudulla, ja siellä Kempeleen Zeppelinissä vedettiin Paranoid livenä. Se oli yksi ensimmäisistä biiseistä, joita koskaan soitin yleisön edessä.
Osbournen tuotannosta ei ole helppo poimia vain yhtä suosikkikappaletta.
– Se on kyllä vaikea valita, mutta sanoisin, että No More Tears.
Black Sabbath esiintyi viimeisen kerran vain muutama viikko sitten, kun yhtyeen alkuperäisjäsenet soittivat vielä kerran yhdessä. Edellisestä kerrasta oli 20 vuotta.
Lavalla nähtiin myös jo hauras Ozzy Osbourne.
– Se oli rockmusiikin suurimpia hetkiä, eikä tuota varmasti unohdeta koskaan.