Joensuun uusi vesitorni on otettu käyttöön Niinivaaralla.
Betonirakenteinen vesitorni on 30 metriä korkea ja se turvaa vedensaannin noin 70 000 ihmiselle Joensuun seudulla. Vesitornin valaistut julkisivut ovat kuvioperforoitua, rei’itettyä alumiinilevyä. Julkisivun viimeistely on vielä kesken.
Vesitorni valmistui lähes vuoden suunniteltua myöhemmin. Rakentamista viivästytti toissa talven vaikeat sääolosuhteet eli kova tuuli, kireä pakkanen ja runsas lumentulo.
Joensuun Veden johtajan Juha Lemmetyisen mukaan rakennustöitä ei haluttu kiirehtiä, sillä uuden vesitornin on tarkoitus toimia seuraavat sata vuotta.
Rakennusurakka pysyi viivästyksestä huolimatta budjetissa.
Joensuun Vesi investoi hankkeeseen yhteensä 6,6 miljoonaa euroa. Kustannukset sisältävät vanhan vesitornin purkamisen.
Vanhan vesitornin tyhjennys on käynnissä ja sen purkutyöt alkavat noin neljän viikon päästä.