BBC on julkaissut uutistoimistojen kanssa yhteisen lausunnon, jossa kehotetaan Israelia sallimaan toimittajien pääsy Gazaan ja sieltä pois.
Uutistoimistoista lausunnossa ovat mukana AP, AFP ja Reuters.
– Olemme erittäin huolissamme toimittajistamme Gazassa, jotka ovat koko ajan kyvyttömämpiä ruokkimaan itseään ja perheitään. Monen kuukauden ajan nämä riippumattomat toimittajat ovat toimineet maailman silminä ja korvina Gazassa. He kohtaavat nyt samat ankarat olosuhteet kuin he, joista he raportoivat, lausunnossa kirjoitetaan.
Lausunnon mukaan nälänhätä uhkaa toimittajien henkiä. Nälän vuoksi moni toimittajista ei kykene enää liikkumaan Gazan kaistalla työtehtävissä.
– Kehotamme jälleen Israelin viranomaisia sallimaan toimittajien pääsyn Gazaan ja sieltä pois. On välttämätöntä, että riittävästi ruokatarvikkeita saavuttaa alueen ihmiset, lausunnossa sanotaan.
Israel on konfliktin aikana estänyt ja rajoittanut avustuskuljetusten pääsyä Gazaan. Lisäksi avustuksia hakevien ihmisten ampumisesta on tullut Gazassa arkea.
Keskiviikkona Israel kiisti olevansa vastuussa kroonisesta ruokapulasta Gazassa.