Kouvolassa Keltakankaalla sijaitsevassa jätekeskuksessa syttyi eilisiltana tulipalo suuressa jätekasassa.
Tulessa oli 20 metriä leveä, 30 metriä syvä ja viisi metriä korkea jätekasa. Hälytys palopaikalle tuli kello 19:n aikoihin torstai-iltana.
Perjantaina aamuseitsemältä Kymenlaakson pelastuslaitos kertoi, että viimeiset jälkisammutukset ovat käynnissä. Paikalla on enää kolme säiliöyksikköä varmistamassa tilannetta.
Kukaan ei loukkaantunut palossa, ja sen materiaalisten vahinkojen kerrotaan jääneen vähäisiksi.
Paikalla on ollut myös poliisi ohjaamassa sivullisia pois palopaikalta. Pelastuslaitos ohjeistaa ihmisiä, ettei palopaikalle pitäisi tulla.
Palosta syntyvä savu ei aiheuta pelastuslaitoksen mukaan vaaraa lähialueen asukkaille.
Pelastuslaitoksen mukaan savua on kuitenkin vielä leijaillut perjantaiaamun aikana Keltakankaan asuinalueella sekä Myllykoskella ja Inkeroisissa.
Kymenlaakson jätteen toimitusjohtaja Kati Manskisen mukaan pelastuslaitos saa veden alueella olevista altaista sammutustöihin.
Kymenlaakson jätteestä tiedotettiin myöhään torstai-iltana, että sammutustyöt jatkuvat perjantaiaamuun asti.
Kasa oli ilmiliekeissä 15 minuutissa
Kymenlaakson jätteestä kerrotaan, että ensimmäiset palon merkit näkyivät syttyneessä jätekasassa noin kello 18.45. Palo eteni nopeasti, ja 15 minuutin päästä kasa oli jo ilmiliekeissä.
Palon syttymissyytä ei vielä tarkkaan tiedetä, jäteyhtiöstä kerrotaan. Se kuitenkin epäilee, että jätekeskukseen tulleen kuorman seassa on saattanut olla sammumatonta kalkkia, jota ei olisi saanut olla kuormassa.
Yhtiön mukaan tulipalosta ei ole aiheutunut ympäristövahinkoa, ja taloudellisetkin vahingot jäävät todennäköisesti pieniksi.
Uutista muokattu 25.7. kello 7.11. Lisätty tieto jälkisammutustöistä ja tulipalon aiheuttamista savuista.