Ilmajoen Laskunmäen jätekeskuksen muovijätepalon sammutus jatkuu – epäillään syttyneen itsestään

Etelä-Pohjanmaan pelastuslaitokselta kerrotaan, että avotuli saatiin jo yöllä sammumaan, mutta muuten sammutustyöt jatkuvat pitkään.

Lakeuden jätekeskuksessa on sammutettu yöllistä muovikasan paloa ja sammutusoperaatio jatkuu. Video: Tarmo Niemi / Yle

Lakeuden jätekeskuksessa Ilmajoen Laskunmäellä syttyi yöllä palamaan Remeon energiajätekasa. Se sisälsi erilliskerättyä muovijätettä.

Palosta nousi korkea savupilari ja se on voinut aiheuttaa savuhaittoja jätekeskuksen lähialueella. Palo ei päässyt leviämään laajemmalle palosuojauksen ansiosta.

Avopalo saatiin sammumaan jo yöllä, mutta muuten sammutustyöt jatkuvat pitkälle perjantaipäivälle.

– Muovi puretaan kaivinkoneella ja kuljetetaan kuorma-autolla laajalle kentälle, että saadaan se sammumaan. Tässä menee varmasti koko päivän, arvioi päivystävä päällikkö Jani Välimaa.

Pelastuslaitos sai hälytyksen Laskunmäentielle perjantaiaamuna hieman ennen yhtä. Paloa sammuttamassa on ollut 20 yksikköä.

Muovikasa oli pelastuslaitoksen arvion mukaan 3 000 kuutiota.

Lakeuden jätekeskuksen portti Ilmajoen Laskunmäessä ja paloauto.
Ilmajoen Laskunmäessä sijaitsee kunnallisen jäteyhtiön Lakeuden Etapin jätehuoltokeskus. Kuva: Tarmo Niemi / Yle

Syttyikö itsestään?

Varmuutta syttymissyystä ei vielä tässä vaiheessa ole. Asiassa ei kuitenkaan toistaiseksi epäillä rikosta.

– On ollut niin kuumaa ja kuivaa, että itsesyttyminenkin on mahdollista, sanoo Välimaa.

Lakeuden Etapin toimitusjohtaja Pekka Kontio pitää myös itsestäänsyttymistä todennäköisenä. Hän sanoo, että jätteet voivat esimerkiksi kaasuuntua ja leimahtaa myös itsestään.

– Helteiden aiheuttama itsesyttyminen ei ole poissuljettu vaihtoehto.

Jätekeskuksen alue on aidattu ja valvottu alue, joten sinne ei pitäisi ulkopuolisten päästä.

– Siellä on ympärivuorokautinen kameraseuranta ja vartiointi, kertoo Kontio.

Kontio sanoo, ettei palo vaikutua jätekeskuksen toimintaan. Asiakkaiden jätteiden kerääminen eteläpohjalaiskunnissa jatkuu normaalisti.

Lakeuden Etappi on kahdeksan kunnan omistama jäteyhtiö. Remeo puolestaan on kiertotalousyritys, joka hoitaa jätteiden erilliskeräystä ja kierrätystä eri puolilla Suomea.

Vastaavanlaisia tulipaloja on tänä kesänä ollut muitakin. Heinäkuun alussa paloi Lakeuden ympäristöhuollon muovijätekasa Ylistarossa.