Levillä asuvan Kai Vavulin jäteastia on odottanut tyhjentämistä jo useamman viikon. Jäteyhtiö Lapecon automaattisen tekstiviestin mukaan astiaa ei ole tyhjennetty, koska se on jäätynyt maahan kiinni.
Kittilän Levillä, kuten muuallakin Lapissa, on saatu nauttia koko heinäkuun ajan varsin kuumista kesäsäistä, joten aivan tavallisesta jäätymisestä ei ole kyse.
Ongelmat alkoivat Vavulin mukaan heinäkuun alussa, kun jäteastian yksi pyörä meni rikki. Sen jälkeen jäteastiaa ei ole tyhjennetty, vaan Vavuli on saanut jäteyhtiöltä toistuvasti viestin, jossa jäteastian kerrotaan olevan jäätynyt maahan kiinni.
– Tyhjennys estyi, koska jäteastia on jäätynyt maahan kiinni. Pyydämme irroittamaan astian. Tähän viestiin ei voi vastata, Lapeco kirjoittaa viesteissään.
Yle yritti tavoittaa Lapecon johtoryhmän jäseniä kommentoimaan tilannetta, mutta he ovat lomalla. Jäteyhtiön asiakaspalvelusta ei kerrottu Ylelle, onko jäätymisestä kertova viesti esimerkiksi automaattiviesti.