Helleaallon seuraus: päivystyksiin tulee liikaa vettä juoneita ihmisiä

Ylilääkärin mukaan päivystyksiin tulee ihmisiä, jotka ovat muistaneet juoda nesteitä, mutta unohtaneet riittävän suolan saannin.

Nainen pitelee vesipulloa kädessään.
Jos vettä juo paljon useita päiviä peräkkäin, voi aiheutua vesimyrkytys. Kuva: Niklas Joki / Yle

Päivystyksiin tulee nyt ihmisiä, jotka ovat juoneet liikaa vettä.

Runsas vedenjuonti voi keikauttaa elimistön suolatasapainoa. Veri ”laimenee” eli veren natriumpitoisuus laskee liian alhaiseksi. Tästä käytetään nimitystä hyponatremia eli vesimyrkytys.

Kokkolan yhteispäivystykseen liikaa vettä juoneita potilaita on tullut lauantaista alkaen joka päivä.

– Ihmiset ovat juoneet, mutta unohtuneet suolansaannin tärkeyden, sanoo päivystyksen ylilääkäri Tomas Björk.

Kyse on muutamista ihmisistä päivittäin, ja joukossa on kaiken ikäisiä.

Kokkolan päivystykseen tulleista liikaa vettä juoneista potilaista kertoi ensin Keskipohjanmaa.

Seinäjoella päivystykseen tulee vesimyrkytyksestä kärsiviä noin viiden potilaan päivävauhtia.

– Kolme litraa vettä joka päivä alkaa olla turhan paljon. Ongelmahan ei ole niinkään se vesi, vaan se, että suolat lähtevät virtsan mukana pois, sanoo ylilääkäri Jari Nyrhilä Seinäjoen yhteispäivystyksestä.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ohjeistuksen mukaan aikuisen tulisi juoda helteiden aikana 2–3 litraa nestettä päivässä. Suositus riippuu ihmisen iästä ja elämäntilanteesta.

Vasa centralsjukhus.
Myös Vaasan keskussairaalaan päivystykseen on hakeutunut joitain henkilöitä, joissa päivystyskäynnin syy on ollut liiallinen vedenjuonti. Arkistokuva. Kuva: Ellen Bos / Yle

Ripaus ylimääräistä suolaa ruokaan

Ylilääkäri Tomas Björkin mukaan vesimyrkytys ei kehity hetkessä. Kokkolassa potilaita alkoi tulla päivystykseen, kun helteet olivat jatkuneet runsaan viikon.

– Avainsana on pitkäkestoisuus. Jos on yksi hellepäivä, ja juo runsaasti nestettä, ei saa itselleen suolan puutosta.

Björk neuvoo syömään hellejaksoina kuten muulloinkin, mutta lisäämään ruokaan ylimääräisen ripauksen suolaa.

– Paras suola olisi mineraalisuola, jossa on puolet natriumia eli tavallista suolaa ja toinen puoli on korvattu kaliumilla ja magnesiumilla. Silloin myös niitä saa riittävästi.

Kylttejä Keski-Suomen keskussairaala Novan vieressä. Kylteissä lukee: "sisäänkäynti Nova 2, synnytys, sisäänkäynti Nova 1, päivystys".
Keski-Suomen keskussairaala Novaan on lähipäivinä saapunut potilaita, joiden suolatasapainossa on korjattavaa. Arkistokuva. Kuva: Jaana Polamo / Yle

Sairaudet ja lääkitys voivat olla osasyitä

Suolatasapainon häiriöihin voivat liiallisen veden juonnin lisäksi vaikuttaa myös jotkut sairaudet ja niiden lääkitykset, sanoo palvelujohtaja Afra Prokin Keski-Suomen keskussairaala Novasta.

Mikkelin keskussairaalaan päivystys puolestaan on ajoittain ruuhkautunut hellepotilaista, joista osan heikko kunto johtuu liiasta veden juonnista. Nämä henkilöt ovat olleet yksittäisiä ikääntyneitä ihmisiä.

Ylilääkäri Hans Gärdström muistuttaa, että nesteytyksestä voi huolehtia muutenkin kuin juomalla vettä. Muun muassa hedelmämehut, kivennäisvesi, hedelmät ja maito ovat hyviä vaihtoehtoja vedelle.

Kun nesteytys on monipuolista, saa myös elimistölle tärkeitä elektrolyyttejä.

– Kaikki nesteet ovat hyväksi, paitsi alkoholi. Jos asia huolettaa, apteekista saa neuvoja ja nesteytyksessä auttavia tuotteita.