Keski-Suomen hyvinvointialue hakee miljoonasäästöjä palveluista – terveysasemia suljetaan ja henkilöstö vähenee

Valtion arviointimenettelyyn joutunut hyvinvointialue kävi kesän aikana yt-neuvottelut, joiden tuloksena se vähentää ja lomauttaa henkilöstöä ja sulkee sote-asemia määräajaksi.

Kyltti Pihtiputaan terveyskeskuksen pihassa. Kyltissä lukee "Pihtiputaan terveyskeskus".
Pihtiputaan terveyskeskus on yksi niistä sote-asemista, jotka hyvinvointialue on syksyllä sulkemassa määräajaksi. Kuva: Heli Kaski / Yle

Keski-Suomen hyvinvointialue aikoo syyskuun alussa sulkea useita pieniä terveysasemia ja sote-palvelupisteitä vuoden loppuun ulottuvaksi määräajaksi.

Hyvinvointialue aloitti kesäkuussa yhteistoimintaneuvottelut, joiden tarkoituksena oli käydä henkilöstön kanssa läpi erilaisia säästökeinoja.

Säästökohteeksi esitettiin jo keväällä sosiaali- ja terveysasemien määräaikaisia sulkuja, ja aikomus herätti silloin suurta vastustusta.

Heinäkuussa erimielisenä päättyneiden yt-neuvottelujen tuloksena asemia ollaan kuitenkin sulkemassa alkuperäisen suunnitelman mukaisesti.

Keski-Suomen hyvinvointialue kiristää vyötä vuoden loppuun saakka
Näin hyvinvointialueen johtaja Jan Tollet kertoi medialle yt-neuvotteluista ja niiden lopputuloksesta tiedotustilaisuudessa torstaina 7. elokuuta:

Syyskuun alusta joulukuun loppuun sulkeutuvat Toivakan, Luhangan, Kannonkosken, Kivijärven ja Kyyjärven sote-palvelupisteet, joissa saa tällä hetkellä palvelua keskimäärin yhtenä päivänä viikossa. Sulku koskisi myös Länkipohjan, Jämsänkosken ja Koskenpään sivuvastaanottoja.

Lisäksi Pihtiputaan, Karstulan, Konneveden, Petäjäveden ja Jämsän Kuoreveden sote-asemat aiotaan sulkea syksyn ajaksi.

Keski-Suomesta lakkautettavia sote-pisteitä kartalla.
Kuvassa keltaisella värillä sote-palvelupisteet ja violetilla värillä sote-asemat, jotka hyvinvointialue on säästösyistä sulkemassa syyskuun alusta alkaen määräajaksi. Kuva: Jaana Polamo / Yle, Mapcreator, Openstreetmap

Vastuualuejohtaja Kati Kallimon mukaan sote-asemille voi jäädä esimerkiksi suun terveydenhuollon tai neuvolapalveluja. Ratkaisut näistä tehdään myöhemmin.

Joutsan ja Pihtiputaan terveysasemilta keskeytyy myös osastotoiminta. Vuodeosastopaikkoja vastaavasti lisätään Jyväskylään, Muurameen, Saarijärvelle, Viitasaarelle ja Äänekoskelle, Kallimo sanoo.

Äänekosken ja syyskuun alussa aloittavan Jämsän kiirevastaanottojen ilta-aikaista aukioloa vähennettäisiin. Kiirevastaanotto siirtyisi Novan yhteispäivystykseen jo klo 20 nykyisen klo 22:n sijaan.

Suljettavien terveysasemien henkilöstölle tarjotaan ensisijaisesti työtä hyvinvointialueen muista toimipisteistä. Ellei muuta soveltuvaa työtä ole tarjota tai työntekijä ei ota muuta työtä vastaan, työntekijä voidaan lomauttaa toistaiseksi.

Ikääntyneiden päivätoimintaa ollaan lisäksi supistamassa ja kuntouttavaan päivätoimintaan tulee sulkuviikkoja.

Sote-palveluista vähennetään tänä vuonna sata työtehtävää. Suurin osa vähentämisestä tehdään pääosin eläköitymisten ja muun poistuman kautta.

40 tehtävää vähenee terveydenhuollosta, 40 ikääntyneiden ja vammaisten palveluista ja 20 tehtävää lasten, nuorten ja perheiden sote-palveluista sekä aikuisten sosiaalipalveluista.

Koko henkilöstö lomautetaan tämän vuoden aikana yhdestä kahdeksan päivää kestäväksi ajaksi. Lomautuksilla tavoitellaan enimmilllään kahden miljoonan euron säästöjä.

Hyvinvointialueen johtaja Jan Tollet perusteli torstaina tiedotustilaisuudessa leikkauksia sillä, että valtion rahoitus ei mahdollista palvelujen tämänhetkistä laajuutta.

Keski-Suomen hyvinvointialueen tämän vuoden budjetti on painumassa 64 miljoonaa euroa miinukselle.

Päättäjät etsivät vaihtoehtoisia säästöjä

Aluehallitus käsittelee yt-neuvottelujen tulosta ja säästökeinoja kokouksessaan tiistaina, 12. elokuuta.

Aluehallituksen puheenjohtaja Maria Kaisa Aula (kesk.) arvioi Ylelle, että säästökeinoista voi olla vaikea löytää yksimielisyyttä.

Etenkin lähipalveluja vaalikampanjoissaan painottaneelle keskustalle sote-asemien määräaikainenkin sulkeminen on vaikea asia.

Aula sanoo, että päättäjät etsivät nyt hanakasti vaihtoehtoisia säästötapoja. Yksi keino voisi hänen mukaansa olla se, että kunnat alentaisivat sote-tilojen vuokria.

Pihtiputaan kunnanjohtaja Ari Kinnunen ei pidä tätä todennäköisenä vaihtoehtona. Kinnusen mukaan sote-kiinteistöjen vuokrat eivät Pihtiputaalla ole korkeat, ja niiden alentaminen aiheuttaisi kunnalle talousongelmia.

Kinnunen ihmettelee muutenkin sitä, että hyvinvointialue sulkee asemia kesken vuoden eikä palveluverkkopäätösten mukaisesti. Hän arvioi, että Pihtiputaan sote-aseman sulkeminen tulee yhteiskunnalle kalliimmaksi kuin sen toiminta.

– Se maksetaan Kela-kyyteinä moninkertaisesti se säästö, hän sanoo.