Tampereella joukkoliikenteen matkustajan puheille saattaa nyt tulla myös siviiliasuinen matkalipuntarkastaja.
– Matkustajilta olemme saaneet vuosien varrella paljon palautetta ja toiveita siviiliasujen käytöstä, ja nyt olemme kokeilleet tarkastuksia siviiliasuissa jo parisen viikkoa, vastaavan matkalippujen tarkastajan varahenkilö Merja Lahtinen kertoo tiedotteessa.
Tähän saakka Tampereella matkalipuntarkastajat ovat työskennelleet vain virka-asuissa.
Yle kertoi huhtikuussa, että Tampere suunnittelee aloittavansa siviiliasuisten matkalippujen tarkastajien käytön seudun busseissa ja ratikoissa.
Pääkaupunkiseudulla tarkastajat ovat liikkuneet jo aiemmin siviiliasuissa.
Siviilitarkastusten tavoitteena on ennaltaehkäistä ja vähentää liputtomuutta sekä turvata sitä kautta joukkoliikenneyhtiön lipputuloja.
Siviiliasuinen tarkastaja näyttää tarkastuspassin
Lipputarkastuksesta Tampereen seudun joukkoliikenteen Nyssen ratikoissa ja busseissa vastaa Tampereen kaupunki. Tarkastus on viranomaistoimintaa.
Matkalippujen tarkastusta on tehty Tampereella täyspäiväisesti vasta neljä vuotta. Kaupungin mukaan alusta lähtien matkustajat ovat toivoneet siviiliasujen käyttöä tarkastuksilla.
Siviiliasuiset tarkastajat ottavat tarkastuksen aluksi esiin poliisin myöntämän tarkastuspassin.
Matkalippu on oltava valmiina ennen ratikkaan tai bussiin nousemista, ja se on vahvistettava eli leimattava lippulaitteella.
Jos lippua ei ole tai se on vahvistamaton, myöhässä tai virheellinen, matkustaja saa 80 euron tarkastusmaksumääräyksen.
Tarkastajat käyttävät Tampereella edelleen myös virka-asuja tarkastuksilla.
Tampere kehittää tarkastustoimintaa palautteen ja omien havaintojensa perusteella. Tavoitteena on olla näkyvillä mahdollisimman laajasti joukkoliikenteessä.
Tampere pyrkii myös sähköistämään tarkastusmaksut. Nykyään maksu kirjoitetaan käsin tilisiirtolomakkeelle.
Matkalipuntarkastaja Heidi Leppänen kertoi työstään Ylelle toukokuussa: