Brittiyhtiö XTX Markets ja YIT sopivat jo toisen datakeskuksen rakentamisesta Kajaaniin

XTX Marketsin ensimmäinen datakeskus on jo rakenteilla, mutta yhtiö on kertonut suunnittelevansa viittä datakeskusta Kajaaniin.

Suuri teollisuushalli, jossa on suuret ikkunat, seisoo hiekkaisessa maisemassa.
Kuvassa on XTX Marketsin Kajaanin-datakeskuksen ensimmäinen vaihe kuvattuna heinäkuun puolessavälissä. Kuva: Ville Kinnunen / Yle

YIT kertoo, että se on tehnyt brittiyhtiö XTX Marketsin kanssa sopimuksen jo toisen datakeskuksen rakentamisesta Kajaaniin. Projekti sisältää uuden laitoksen rungon ja kuoren toimituksen. Hankkeen arvoa ei kerrota.

Ensimmäisen YIT:n XTX Marketsille rakentaman datakeskuksen on ollut tarkoitus valmistua vuonna 2026, ja YIT:n mukaan sen rakentaminen etenee suunnitellusti.

Brittiyhtiö XTX Markets tekee pörssikauppaan hintaennusteita tekoälyn avulla. Yhtiö tarvitsee omat datakeskukset, koska sen tekoäly vie pian niin paljon laskentatehoa, ettei sitä enää voi vuokrata ulkopuolisilta palveluntarjoajilta.

XTX Markets on aiemmin kertonut suunnittelevansa jopa viittä datakeskusta Kajaaniin. Yhtiön mukaan investoinnin kokonaisarvo voisi nousta yli miljardiin euroon.

Katso videolta, mistä datakeskushankkeissa on kyse:

Toimittaja Ville Kinnunen kertoo alkuvuonna julkaistussa videossa XTX Marketsin Kajaanin-suunnitelmista.

Nyt sen operatiivinen johtaja Mike Irwin kuitenkin sanoo tiedotteessa, että pitkän aikavälin investointisuunnitelma edelleen tarkastelussa sähkön verotukseen ehdotettujen muutosten vuoksi. Yhtiö toivoo lisää selkeyttä ja varmuutta, Irwin sanoo.