Mörköpötkö, menopaluu, mustamakkara.
Tampereen perinneherkulla on monta nimeä ja nyt myös uusi versio.
Tamperelainen Pyry Urhonen sai idean vegaanisesta mustastamakkarasta jo yli kymmenen vuotta sitten. Mustamakkara oli hänen lempiruokansa lapsena ja nuorena opiskelijana.
– Lopetin lihansyönnin yli kaksikymmentä vuotta sitten. Olen himoinnut mustaamakkaraa siitä asti.
Urhosella on tapana keksiä ongelmiin ratkaisu, joten mustastamakkarasta oli tehtävä vegaaninen.
Kuori merilevää, täyte riisiä
Vegaaniseen makkaraan oli saatava oikea suutuntuma ja makuprofiili. Neljä vuotta sitten Pyry Urhonen keksi, että oikeanlainen rapsakka kuori syntyy merilevästä.
Urhosen ”vegemörkö” on myös gluteeniton, sillä se ei sisällä ruista kuten perinteinen mustamakkara. Täytteessä on mustaa riisiä ja mausteita.
Aluksi Pyry Urhonen tarjoili makkaraa ystävilleen, jotka rakastivat sitä.
Tällä viikolla tuote tuli myyntiin Kahvila Kattopuutarhassa, jonka omistaja Santeri Urhonen on reseptin kehittäjän veli.
Ensimmäinen erä oli tarjolla tiistaina.
– Sehän meni kyllä varsin haipakkaan. Nyt olisi tavoite, että pystyttäisiin tekemään joka aamu uusi erä. Sitä on sitten aina sen verran, mitä ihmiset ehtivät ostaa, Santeri Urhonen kertoo.
Videolla Urhosen veljekset kuvailevat vegaanisen mustanmakkaran makua ja valmistusprosessia.
Ei kilpaile alkuperäisen tuotteen kanssa
Veri ei tuotteessa maistu, mutta muuten maku on Santeri Urhosen mukaan yllättävän lähellä alkuperäistä mustaamakkaraa.
– Ei mielestäni vegaanisissa tuotteissa koskaan tavoitella sitä, että olisi alkuperäisen maku tai olisi lihamainen maku, vaan tavoitellaan sitä, että maku olisi hyvä. Tässä se on ainakin onnistunut.
Urhosen mukaan tuotteen ei ole tarkoituskaan kilpailla perinteisen mustanmakkaran kanssa, jolla on Tampereella vankka asema.
Kattopuutarhassa ajatuksena on kannustaa ihmisiä kokeilemaan vegaanisia vaihtoehtoja.
– Tämä on semmoinen pieni tuuppaus sinne suuntaan, että mitä jos maistaisit ja vahingossa tykkäisitkin.
Vegemörkö jakaa mielipiteitä
Yle maistatti perinneruuan vegaanista versiota ohikulkijoille Tampereen Kauppahallin ympäristössä. Joitakin uudenlainen tuote epäilytti aluksi, mutta suurimmalle osalle se maistui hyvin.
– Kyllä tämä jatkoon menee, voisi toistekin maistaa, sanoo tamperelainen Aapeli Räihä.
Osa kieltäytyi kokonaan maistamisesta kuullessaan tuotteen olevan vegaaninen.
– En syö vegejuttuja ollenkaan. Lähden mieluummin veke, toteaa Jorma Lind.
Tamperelainen Laura Heinonen piti vegemörköä jopa paremman makuisena kuin alkuperäistä mustaamakkaraa.
– Rapeus on kiva. Tämä oli jopa hyvää!