Kun Suomen tennisässä Emil Ruusuvuori keväällä alkoi puhua avoimesti mielenterveyden haasteistaan, oli taustalla monen kuukauden pohdinta. Hän oli jäänyt pitkälle kilpailutauolle, jonka syyksi ilmoitettiin henkinen ja fyysinen ylikuormitus.
– Pyörittelin alkuvuodesta, että mitä sen kanssa tekee. Loppujen lopuksi oli aika selkeää, että mitä haluan itse tehdä.
Ruusuvuori halusi lopettaa teeskentelemisen ja kertoa kysyttäessä oikeasti sen, miten hänellä menee. Lopulta hän kertoi toukokuussa julkisuuteen rajuista paniikkikohtauksista ja mielen haasteista.
Kun verhoa oli avattu, se repäistiin kunnolla alas. Kesän mittaan hän on muun muassa puhunut kokemuksistaan suoraan useissa ulkomaisissa podcasteissa. Ja se on auttanut myös miestä itseään.
– Tämä aihe on ollut lähellä sydäntä ylipäätänsä. Vieläkin niin moni on tullut sanomaan, että niin siistiä, kun aloit puhua tästä. Se palaute lämmittää paljon.
Liian aikainen paluu
Paluun rakentaminen kisakentille aloitettiin helmikuussa. Ruusuvuori kävi kokeilemassa pelaamista muutamissa haastajaturnauksissa, mutta tulosta ei tuntunut syntyvän.
Suurimmat ongelmat liittyivät Ruusuvuoren mukaan edelleen omaan mieleen ja miten hän oli suhtautunut pelaamiseen epäterveellä tavalla. Asiat eivät olleet vielä muuttuneet riittävällä tavalla pään sisällä.
– Kentällä oli ylipäätänsä aika vaikea olla, varsinkin kisoissa.
Lopulta hän päätti vetäytyä Ranskan avoimista viime hetkillä.
– Näin jälkikäteen katsottuna se [paluu] oli turhan aikaisin. Se oli kuitenkin hyvä kokeilu, ja siitä opittiin, Ruusuvuori sanoo.
Ruohokaudelle siirryttäessä Ruusuvuori ilmoitti, että hän jää taas tauolle. Muutamaan viikkoon hän ei pelannut ollenkaan. Lopulta käänteen parempaan sai aikaan uusi terapiamuoto EMDR eli silmänliiketerapia, joka perustuu muistoihin.
– Siinä käytiin läpi tuntikausia omia muistoja ihan lapsuudesta asti, tähän hetkeen ja tulevaisuuteenkin. Jos jotakuta kiinnostaa, niin suosittelen kokeilemaan. Ainakin itselleni toimii hyvin.
Toinen tärkeä päiviin täytettä tuonut asia oli start-up-projekti, johon Ruusuvuori lähti mukaan. Kyseessä on urheilijoille suunnattu tekoälyyn ja persoonallisuustesteihin liittyvä työkalu, jonka julkaisua hän sanoo odottavansa innolla.
Palava halu löytyi
Noin kuukausi sitten Ruusuvuorelle tuli ensimmäistä kertaa se fiilis, että pitäisikö palata kentälle. Pyöriteltyään asiaa viikon hän oli valmis tekemään päätöksen.
– Pyöräilin salilla ja totesin, että nyt on aika. Soitin koutsin ja fyssarin mestoille, ja aloimme treenaamaan.
Ruusuvuori kertoo, että tauon aikana jotain oli sisällä muuttunut.
– Oli siistiä olla vaan kentällä lyömässä palloa välittämättä juuri mistään. Se fiilis on jatkunut nyt sitten siitä asti, kun takaisin tuli.
Nyt Ruusuvuori sanoo oikeasti haluavansa tulla New Yorkiin. Avainasia onkin se, että palava halu olla kentällä on löytynyt.
Ruusuvuori myöntää, että kyseessä on jälleen iso askel. Hän ei ole pelannut kilpailullista ottelua lähes kolmeen kuukauteen.
– Tavoite on päästä kentälle asti pelaamaan, koettaa nauttia siitä ja todistaa itselleen, että on valmis. Paluupäätöksen jälkeen ei ole ollut päivääkään eri fiilis, vaan se on vieläkin sama, ja se on ollut tosi kiva huomata.
Tulostavoitetta US Openiin Ruusuvuori ei halua eikä pysty asettamaan. On aika kova paikka ajoittaa paluu grand slam -turnaukseen.
– Se ei ole itselleni tällä hetkellä se tärkein asia. Ihan sama, montako peliä voittaa. Kunhan kentälle asti pääsee pelaamaan, niin siinä vaiheessa olen itse jo tyytyväinen.
Maajoukkuekutsu vastaanotettu
Entä miten pelaaminen Yhdysvaltain grand slam -turnauksen jälkeen? Suomen miesten maajoukkueen on tarkoitus kohdata vieraskentällä Bulgaria syyskuun puolivälissä Davis Cupissa.
Ruusuvuori kertoo soitelleensa Suomen joukkueen kapteenin Jarkko Niemisen kanssa, ja hän aikoo olla mukana.
Muutoin loppuvuoden turnaukset vaativat vähän taktikointiakin. Ruusuvuoren suojattu ATP-ranking mahdollistaa vielä ilmoittautumisen kahdeksaan turnaukseen.
– Vähän joutuu katsomaan, että mihin lähtee, jotta jää vielä ensi vuodelle yksi Australian avoimiin ja yhteen sitä ennen. Ollaan tässä rakenneltu sellaista kalenteria, että tämä (US Open), Davis Cup ja viisi–kuusi kisaa ainakin.
Pidemmällekään aikavälille Ruusuvuori ei osaa eikä halua asettaa tenniksen suhteen tavoitteita.
– En pysty vastaamaan, missä olen esimerkiksi vuoden päästä. Toivottavasti samoilla fiiliksillä ja samoissa kisoissa, mutta sinne ei ole vastausta.
Nyt pääasia on se, että aamulla on kiva herätä ja lähteä treeneihin tai mitä ikinä päivä tuokaan tullessaan.
– Se on varmaan se elämän pointti. Aina sen ei ole tarkoituskaan olla hauskaa, mutta pääsääntöisesti. Nyt olen vain nauttinut päivittäisestä olotilasta.
Ruusuvuori kuitenkin toteaa, että elämästä nauttimisen eteen hän joutuu edelleen tekemään töitä, ja näin asia on varmasti tulevaisuudessakin.
– Suunta on kuitenkin ollut paljon parempi, ja se on ihan mahtavaa.