Pääministeri Petteri Orpo (kok.) kommentoi SDP:n kansanedustajan Eemeli Peltosen kuolemaa iltapäivällä tiedotusvälineille Kajaanissa. Orpon mukaan Peltonen oli hyvin pidetty kollega, josta kaikilla oli hyvää sanottavaa.
– Tämä järkytti kovasti. Kokoomuslaiset tuntevat hänet pitkältä ajalta ja ovat työskennelleet hänen kanssaan. Tässä jotenkin maailma pysähtyi ympärillä. Tätä on niin vaikea ymmärtää, Orpo sanoi.
Jo aiemmin päivällä Orpo piti aiheesta lyhyen tiedotustilaisuuden Kajaanissa, jossa kokoomuksen ministerit ovat koolla. Orpo piti hiljaisen hetken kuolemantapauksen johdosta.
Puhuessaan myöhemmin tiedotusvälineille Orpo lähetti puolueensa osanoton Peltosen läheisille, työtovereille ja ystäville, sekä sosiaalidemokraattiselle puolueelle ja eduskuntaryhmälle.
– Me suremme teidän kanssanne ja hiljennymme tämän asian ääreen, pääministeri sanoi.
Orpo kertoi aiemmin tiedotustilaisuudessa, että kokoomuksen ministerit keskeyttävät tältä päivältä ”politiikan puhumisen” Kajaanissa tapauksen vuoksi.
– Lähetetään todellakin tervehdys ja voimia kaikille, Orpo sanoi liikuttuneena.
Juttua korjattu: kesäkokouksen paikaksi korjattu Kajaani klo 13.53.
Juttua päivitetty: lisätty kommentit lausunnosta tiedotusvälineille klo 15.21.