Uusi laki sairaaloiden työnjaosta leikkaustoiminnasta ja päivystyksestä astuu voimaan 1. lokakuuta. Lain myötä Kemissä sijaitsevan Länsi-Pohjan keskussairaalan vaativa kirurginen leikkaustoiminta loppuu, mutta ei välittömästi.
– Tarvitsemme vielä lisää valmistautumisaikaa. Länsi-Pohjan keskussairaalan vaativa, raskas kirurginen leikkaustoiminta päättyy asteittain arviolta vuoden loppuun mennessä, vahvistaa Lapin hyvinvointialueen terveyspalveluiden toimialajohtaja Miia Palo.
Palo korostaa, että vaativan kirurgisen leikkaustoiminnan tilalle tulee Kemiin muuta leikkaustoimintaa. Hänen mukaansa leikkaustoiminnan aikataulut ja yksityiskohdat tarkentuvat vielä valmistelun edetessä.
Jatkossa Länsi-Pohjan keskussairaalan leikkaustoiminta keskittyy aiempaa enemmän päiväkirurgiaan sekä lyhytjälkihoitoiseen kirurgiaan ja sairaalassa hoidetaan potilaita koko Lapin alueelta.
Tekonivel-, raskas-, syöpäkirurgiset ja muut osastohoitoa vaativat leikkaukset siirretään Lapin keskussairaalaan Rovaniemelle terveydenhuoltolain mukaisesti.
Vuodeosastojen kohtalo on vielä epäselvä
Kirurgian erikoisalan vuodeosastohoito loppuu Kemissä vuoden loppuun mennessä.
Palo ei ota vielä kantaa Länsi-Pohjan keskussairaalan vuodenosastojen sulkemisiin. Hänen mukaansa yksityiskohdista keskustellaan vielä palvelun tuottajan eli Mehiläinen Länsi-Pohjan kanssa.
– Meidän täytyy yhdessä molempien, Kemin ja Rovaniemen, sairaaloiden ammattilaisten kanssa arvioida, miten uusi laki vaikuttaa vuodeosastopaikkojen tarpeeseen Länsi-Pohjan keskussairaalassa. Kun potilaat vähenevät niin silloin myös osastoja tai vuodepaikkoja vähennetään.
Mehiläinen Länsi-Pohja järjestää perjantaina henkilöstölle infotilaisuuden, jossa työntekijöille tiedotetaan sairaalan mahdollisista muutoksista.