Maakuntajohtajan luottamus meni täpärässä äänestyksessä: ”Perjantain jälkeen ääni oli muuttunut joidenkin kellossa”

Keski-Pohjanmaan liiton tilapäinen valiokunta sai työnsä päätökseen. Maakuntajohtajan jatkosta päättää ensi maanantaina kokoontuva maakuntavaltuusto.

Keski-Pohjanmaan maakuntavaltuuston puheenjohtaja Mauri Peltokangas johtaa puhetta Vetelissä. Maakuntajohtaja Jyrki Kaiponen poistuu kuvasta.
Maakuntajohtaja Jyrki Kaiponen (kuvassa oikealla) ei nauti Keski-Pohjanmaan maakuntavaltuuston luottamusta. Kuva: Iina Kluukeri / Yle

Keski-Pohjanmaan liiton tilapäisen valiokunnan työ on valmis. Valiokunta esittää, että maakuntajohtaja Jyrki Kaiponen ei nauti enää maakuntavaltuuston luottamusta.

Aloite tilapäisen valiokunnan perustamisesta tehtiin toukokuussa. Aloitteessa pyydettiin selvittämään, nauttiiko maakuntajohtaja Kaiponen maakuntavaltuuston luottamusta.

Tilapäisen valiokunnan puheenjohtajaksi valittiin Marja Hylkilä (kesk.) ja varapuheenjohtajaksi Minna Koskela (ps.). Muut jäsenet olivat Ari Huuki (sd.), Pentti Haimakainen (kok.) sekä Hans Snellman (r.).

Valiokunta päätyi erimieliseen äänestyspäätökseen, jossa maakuntajohtajan luottamus meni äänin 3–2.

Vastaesityksen luottamuksen säilymisestä teki Pentti Haimakainen, Minna Koskela kannatti.

Valiokunnan puheenjohtaja Marja Hylkilä oli vastaesityksestä hieman yllättynyt. Hänen mukaansa vielä viime perjantain kokouksessa näytti siltä, että yksimielisyys olisi löytymässä.

– Perjantaina oli tavoitteena lyödä lukkoon koko paketti, mutta siitä ei tullut mitään. Jatkoimme vielä sunnuntaina neljä ja puoli tuntia tätä samaa asiaa, ja voi sanoa, että ääni oli muuttunut joidenkin kohdalla kellossa, Hylkilä sanoo.

Tilapäinen valiokunta aloitti työskentelynsä kesäkuussa ja piti seitsemän kokousta, joissa se kuuli koko maakuntaliiton henkilöstön ja maakuntajohtajan sekä maakuntahallituksen. Valiokunta päätti työskentelynsä 24.8.2025.

Seuraavaksi asiaa käsittelee Keski-Pohjanmaan uusi maakuntavaltuusto maanantaina 1.9.