Pesulayrittäjä Annaleena Laakso on jo vuosia sitten herännyt pohtimaan alansa ympäristövaikutuksia. Keminmaassa toimiva Meri-Lapin keskuspesula on jo aiemmin esimerkiksi vaihtanut autokalustonsa vähäpäästöisiin. Se on myös kiinnittänyt huomiota vedenkulutukseen. Koneellinen valvonta säästää vettä pesuprosessin aikana.
– Täysien koneiden pesemisellä ja veden säästämisellä olemme pystyneet omaa hiilijalanjälkeä vähentämään jo yli 30 prosenttia, Annaleena Laakso kertoo.
Nyt pesula siirtyy taas askeleen ympäristöystävällisempään suuntaan kun se siirtyy käyttämään uusiutuvaa polttoöljyä energiantuotannossa.
Uusiutuvan polttoöljyn Meri-Lapin keskuspesulalle toimittaa energiayhtiö St1, joka lupaa sen vähentävän kasvihuonepäästöjä jopa 90 prosenttia tavalliseen lämmitysöljyyn verrattuna.
– Nykypäivänä onneksi myös tänne keskisuuriin ja pienempiin yrityksiin rantautuu uusiutuvan energian käyttö. Esimerkiksi täällä Meri-Lapin keskuspesulassa saadaan näin merkittävä päästövähenemä, sanoo St1:n aluepäällikkö Markus Lämsä.
Pesulan omassa laskelmassa uusiutuvan polttoöljyn käyttäminen pienentää hiilijalanjälkeä energiantuotannon osalta jopa 82 prosenttia.
– Hinnaltaanhan se on huomattavasti arvokkaampaa kuin perinteinen, mutta tämä on minun oma valinta. Vaikka valtiovalta välillä toisenlaista sanookin, niin olen varma, että ne muutokset tulevat voimaan meille pienillekin yrityksille.
Suomi on sitoutunut kunnianhimoisiin päästövähennystavoitteisiin kansallisen ilmastolain mukaisesti. Lisäksi Suomen on oltava hiilineutraali viimeistään vuonna 2035. Tämä edellyttää merkittäviä muutoksia niin teollisuudessa kuin pienemmissäkin yrityksissä.
Meri-Lapin Keskuspesulan yrittäjä työllistää tällä hetkellä 19 vakituista ja kaksi avotyöntekijää. Yrittäjä miettii jo seuraavaa siirtoa.
– Kovasti on jo suunnitelmia. Kyllä me ensi vuonna teemme jotain hyvin suurta taas, mutta se on nyt vielä vähän vakan alla piilossa, Laakso toteaa.
28.8.25 Klo 6.38: korjattu, että uusiutuvaa polttoöljyä käytetään enenrgiatuotannossa, ei lämmöntuotannossa