Savonlinnassa käynnistyy tänään Pride-viikko. Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen oikeuksia ajava tapahtuma on ensimmäistä kertaa viikon mittainen.
Sateenkaariasiat ovat esillä monessa tapahtumassa aina lasten satuhetkestä taidetyöpajaan ja kirjailijavierailuun. Järjestäjätiimiin kuuluvan Pinja Rahikaisen mukaan ohjelmisto on suunniteltu niin, että sieltä löytyy jokaiselle jotakin.
– Pride on paljon muutakin kuin kulkue ja puistojuhla. Halusimme mahdollistaa kaikenlaisten ihmisten pääsyn kaikkiin viikon ohjelmiin.
Järjestäjien mukaan Savonlinnassa sateenkaariväen tilanne on nyt parempi kuin aiemmin, mutta aktivismia tarvitaan silti. Näkyvä Pride-tapahtuma on Rahikaisen mukaan erittäin tärkeä asia Savonlinnalle ja savonlinnalaisille.
– Tämä on osoitus siitä, että täällä on tukea ihmisoikeusliikkeelle.
Rahikaisen mukaan järjestelyihin ja järjestäjiin on suhtauduttu kaupungissa pelkästään positiivisesti.
– Kaupungin poliittisilta päättäjiltä on tullut selkeä ja yhtenäinen viesti siitä, että olemme samalla puolella ja nämä asiat ovat meille kaikille tärkeitä.
Viikko huipentuu lauantaina Pride -kulkueeseen ja puistojuhlaan, joihin odotetaan satoja osallistujia.
Viime vuonna Pride-kulkue kohtasi häirintää, josta tehtiin lopulta rikosilmoitus. Rahikaisen mukaan Pride-viikolla on kiinnitetty erityistä huomiota turvallisuuteen. Esimerkiksi poliisin ja pelastuslaitoksen kanssa on tiivistetty yhteistyötä ja lauantain tapahtumassa on paikalla myös häirintäyhdyshenkilö.
– Toimimme niin, että tapahtuma on kaikin puolin ja kaikenlaisille ihmisille mahdollisimman turvallinen.