Rantasalmi kinkkisessä tilanteessa: terveys­keskukseen suuri remontti, vaikka toiminnan jatkuvuudesta ei ole takeita

Valtio ei anna hyvinvointialueen tehdä pitkiä sitovia vuokrasopimuksia, joiden kautta kunta saisi rahalleen vastinetta.

Tiekyltti, jossa lukee mustalla pohjalla valkoisin kirjaimin "terveyskeskus".
Rantasalmen terveyskeskukseen esitettiin aiemmin yli miljoonan remonttia. Kuvituskuva. Kuva: Heli Kaski / Yle

Rantasalmi aikoo remontoida terveyskeskustaan 200 000 eurolla, vaikka ei voi olla varma, kuinka pitkään se on toiminnassa.

Lisäksi Harjurinteen palvelutaloa pitäisi remontoida vajaalla neljännesmiljoonalla ja Kuuselan palvelutaloa 40 000 eurolla. Kunnanvaltuusto hyväksyi lisämäärärahat maanantaina.

Alun perin tekninen lautakunta ehdotti, että lisämäärärahat hyväksytään sillä ehdolla, että hyvinvointialue sitoutuisi kattamaan saneerauskulut kokonaisuudessaan.

Käytännössä se olisi tarkoittanut sitä, että Eloisa solmii kunnan kanssa tiloista pitkän sitovan vuokrasopimuksen. Hyvinvointialueella ei kuitenkaan ole valtuuksia tehdä sitovia sopimuksia esimerkiksi viideksi vuodeksi.

– Valtio ei anna Eloisalle lupaa tällaisen sopimuksen tekemiseen, toteaa Eloisan tila- ja tukipalvelujen johtaja Veli-Matti Thure.

Hyvinvointialueen tilasopimukset tulevat olemaan toistaiseksi voimassaolevia sopimuksia, joissa on korkeintaan vuoden irtisanomisaika.

Thuren mukaan Rantasalmen kaltaista ongelmatilannetta ei ole muissa Etelä-Savon kunnissa, mutta joitakin tapauksia on muualla Suomessa.

Teknisen lautakunnan alkuperäisen esityksen mukaan terveyskeskukseen olisi tehty yli miljoonan remontti, jolla entinen vuodeosasto olisi remontoitu kokonaisuudessaan. Kunnanvaltuusto hyväksyi vain 200 000 euron määrärahan, jolla tehdään ainoastaan välttämättömimmät korjaukset.

Rantasalmi ottaa riskin

Remontit pitää kuitenkin tehdä, jotta tiloja voidaan tulevaisuudessakin vuokrata Eloisalle. Remonttisuunnitelmat on tehty tiiviissä yhteistyössä hyvinvointialueen tilapalveluiden kanssa.

Rantasalmi joutuu siis ottamaan riskin: se remontoi tilat Eloisan tarpeiden mukaan ja toivoo, että se vuokraa tiloja tulevaisuudessakin.

– Ydinkysymys on se, että jatkuuko hyvinvointialueen toiminta täällä. Varmaan kaikilla muillakin pienillä kunnilla on toiveena, ettei kaikkea siirrettäisi pois, sanoo tekninen johtaja Mauri Ruuskanen.

Ruuskasen mukaan kunta ymmärtää myös hyvinvointialueen tilanteen, mutta haluaa tehdä kaikkensa, jotta terveyspalveluita olisi kunnassa myös tulevaisuudessa.

– Ei haluttu luovuttaa taistelua.