Kymenlaakson hyvinvointialueen kesällä alkaneet yt-neuvottelut on saatu päätökseen.
Neuvottelut koskivat alunperin koko henkilöstöä eli noin 6 800 työntekijää.
Lähtökohtaisesti neuvotteluissa ei ollut tarkoitus vähentää henkilöstöä vaan kyseessä oli johtamisjärjestelmän muuttaminen.
Vähennystarvetta ei todettu myöskään neuvottelujen jälkeen. Henkilöstöä voi kuitenkin siirtyä uusiin tehtäviin tai työskentelypaikkoihin.
Muutokset koskevat noin 590 työntekijää.
Toimintoja siirretään uusille toimialoille
Muutosten perusteena on palvelutuotannon sujuvuus sekä tuen lisääminen ja vahvistaminen palvelutuotannoissa.
Hyvinvointialue organisoi henkilöstön uudelleen. Esimerkiksi fysioterapeutteja, psykologeja ja kuraattoreja siirtyisi terveyspalvelujen johdon sekä sosiaalipalvelujen johdon alle. Muutoksen pitäisi sujuvoittaa palvelujen saatavuutta asiakkaiden kannalta.
Kun toiminnot ovat sujuvampia, Kymenlaakson hyvinvointialue odottaa sillä olevan myös positiivisia taloudellisia vaikutuksia.
Muutosten yhteydessä työntekijöiden nimikkeitä muokataan sukupuolineutraalimmiksi. Esimerkiksi palveluesimies muuttuu palveluesihenkilöksi.
Aluehallitus, -valtuusto ja virkamiesjohto tekee vielä erikseen päätökset mahdollisesti toteutettavista muutoksista. Muutoksia toteutetaan syksystä 2025 alkuvuoteen 2026.
Korjaus 5.9.2025 klo 15.23: Tarkennettu, että fysioterapeutit, psykologit ja kuraattorit siirtyvät terveyspalvelujen johdon lisäksi myös sosiaalipalvelujen johdon alle.