Wilma Murto taklaa Tokion helle­haastetta viimeistely­leirillä – ”Hien määrää saa ihmetellä ihan hirveästi”

Yleisurheilun MM-kilpailut Tokiossa kisataan kovissa olosuhteissa. Jopa WA:n puheenjohtaja Sebastian Coe myöntää, että kisoissa on ”hellehaastetta”.

Yleisurheilun MM-kisoihin valmistautuvat suomalaisurheilijat ovat totuttautuneet Japanin ilmastoon ja aikaeroon Tokion lähellä sijaitsevassa Chiban kaupungissa.

Lämpötila Chibassa on huidellut päälle 30 asteessa ja suhteellinen kosteus on ollut hyvin korkea, noin 80 prosenttia.

Olosuhteet eivät tulleet suomalaisurheilijoille yllätyksenä. Suomen MM-joukkueen joukkueenjohtaja ja Suomen urheiluliiton huippu-urheilujohtaja Tuomo Salonen kertoi Yle Urheilulle, että urheilijat ovat löytäneet omia tapojaan valmistautua kuumissa olosuhteissa kilpailemiseen.

Osa on esimerkiksi harjoitellut runsaassa vaatetuksessa kuumassa ja saunonut vielä sen päälle.

Wilma Murrolle viimeistelyleirin olennaisin tehtävä on nimenomaan aikaeroon ja lämpöön sopeutuminen. Hän joutuu seiväshyppääjänä viettämään kisapäivänä ulkoilmassa pitkän ajan kentällä, joten hän haluaa altistua hikoilulle ennen h-hetkeä.

– Pitää tottua siihen, että hiki virtaa ja on ihan sairaan kuuma. Kropalla kestää tottua siihen. Se, että täällä ollaan viikkoa ennen kisaa, on ihan olennainen valmistautumisasia, Murto kertoi.

Huippu-urheilun instituutti Kihun ja Olympiakomitean ylilääkäri Maarit Valtonen kertoi elokuussa Yle Urheilulle, miten kuumassa ja kosteassa urheileminen vaikuttaa ihmiskehoon. Se on iso haaste, sillä ihmisen täytyy saada poistettua lämpöä elimistöstään, ettei se ylikuumene.

Liiton johtaja: Tokiossa ”hellehaasteita”

Elimistö sopeutuu lämpöön hikoilun kautta, mutta kosteissa olosuhteissa lämmön haihduttaminen iholta on vaikeaa.

Siksi valmistautuminen tällaisiin olosuhteisiin on kriittistä, koska elimistö sopeutuu hien tuotannon kautta. Hikoilu jopa tuplaantuu 10 päivän aikana ja samalla hiki laimenee.

Kansainvälisen yleisurheiluliiton (WA) puheenjohtaja Sebastian Coe myönsi tiistaina mediatilaisuudessa, että Tokion MM-kisoissa on ”hellehaasteita”.

Japani on kärsinyt ennätyksellisen kuumasta kesästä, ja Japanin ilmatieteen laitos (JMA) on ilmoittanut, että maan keskimääräinen lämpötila kesäkuusta elokuuhun oli 2,36 celsiusta yli normaalin arvon. Se on tehnyt kesästä kuumimman sitten mittausten aloittamisen vuonna 1898.

Japanilaiset suojautuvat sateenvarjoilla helteeltä.
Japanin ilmatieteen laitoksen mukaan Japanissa on ollut jo kolmas peräkkäinen ennätyslämmin kesä. Kuva: Alamy/All Over Press

Tilanne oli sama myös Tokion olympialaisissa, jotka siirrettiin koronan takia vuodelle 2021. Tuolloin maraton- ja kävelykilpailut siirrettiin viileämpään pohjoiseen kaupunkiin Sapporoon kuumuuden vuoksi. Nyt molemmat kilpailut pidetään Tokiossa.

Maratonin ja kävelykilpailujen tapaisissa kestävyyssuorituksissa urheilijalle on tärkeää saada riittävää nesteytystä sekä apuja viilennysmenetelmistä, kuten viilennysliiveistä, jääniskapusseista ja vesisuihkuista kisareittien varrella.

Wilma Murto oli mukana jo Tokion olympialaisissa, joten Japani on sikäli hänelle tuttu paikka. Neljä vuotta sitten Japanissa oli koronan takia käytössä tarkat liikkumisrajoitukset ja karanteenit, joten nyt Murto on saanut tutustua maahan paremmin.

Vaikka ympäristö vaikutta eksoottisemmalta kuin edellisellä kerralla, olosuhteet ovat samanlaiset.

– Kun tuossa on tehnyt ensimmäiset kunnon treenit, niin sitä hien määrää saa ihmetellä ihan hirveästi! Vaikka asteita on se 30, mitä Suomessakin on saattanut olla, niin se kosteus on niin eri laji. Sitä tuolla naureskellaan ja ihmetellään päivästä toiseen, Murto naurahti.

Yleisurheilun MM-kisat kilpaillaan Tokiossa 13.9.–21.9. Katso MM-kisojen ohjelma ja Ylen lähetystiedot tästä linkistä.