Vedonlyöntiskandaali ei hetkauttanut Espoossa F-liigan avauksessa – ”Diggaan edelleen samalla lailla”

Salibandy on ollut viime aikoina otsikoissa lähinnä vedon­lyönti­skandaalin takia. Miesten F-liigan avauksessa tapaus ei herättänyt suuria tunteita.

Oilersin ykköskenttä juhlii joukkueen neljättä maalia.
Oilersin ykköskenttä oli vireessä F-liigan avausottelussa. Kuva: Mikko Stig/Lehtikuva

Salibandyn miesten F-liiga alkoi tänään hallitsevan mestarin, espoolaisen Oilersin ja Nokian KrP:n kohtaamisella. Lajin ympärillä on riittänyt viime aikoina kuohuntaa, kun Suomen urheilun eettinen keskus (Suek) on tutkinut salibandyn vedonlyöntiskandaalia.

Tässä skandaalissa vedonlyöntikiellon rikkomisesta epäillään lähes sataa henkilöä. Joukossa on pelaajia, valmentajia, huoltajia ja muita joukkueiden jäseniä.

KrP:n kapteeni Joona Rantala ja Oilersin kapteeni Jesperi Lindfors vakuuttivat, ettei kohu ole häirinnyt joukkueiden valmistautumista kauteen tai liigan avausotteluun. Rantalan mukaan tapauksesta on keskusteltu joukkueessa.

– Suurelle osalle se on aiheuttanut lähinnä hämmennystä. En usko, että suurin osa on edes ollut tietoinen tästä. Toivotaan, että homma saadaan alta pois, Rantala totesi.

– Vähän on ollut odottava tunnelma, että tuo tutkimus saadaan valmiiksi, Lindfors sanoi.

Kuvassa näkyy salibandypelaaja KrP:n pelipaidassa, sisätiloissa urheiluhallissa. Taustalla virallinen pelikenttä ja katsomo.
Joona Rantalan mukaan vedonlyöntiskandaali on harmillinen juttu, joka pitää ottaa vakavasti. Kuva: Ilkka Loikkanen / Yle
Kuvassa Oilerssin edustaja sisäurheiluhallissa. Taustalla käynnissä urheiluharjoitukset.
Jesperi Lindfors ei koe, että hänen tehtävänsä on kommentoida vedonlyöntiskandaalia. Hän jättää kommentoinnin mieluummin ”isoille pomoille”. Kuva: Ilkka Loikkanen / Yle

Oilersin toiminnanjohtaja Henry Arrheniuksen mukaan seuralla on Suekin tutkinnassa mukana 4–5 henkilöä, jotka ovat neljän vuoden aikana satunnaisesti lyöneet vetoa yksittäisistä otteluista.

Tilannetta on käyty epäiltyjen kanssa läpi muutamaan otteeseen ja osa henkilöistä ilmoitti etukäteen Suekille asiasta. Seura on tiedottanut tutkinnasta myös yhteistyökumppaneille, ja sponsoreilta on tullut Oilersille lähinnä tarkentavia kysymyksiä.

– Ainakin tällä hetkellä tiedossamme on, että epäilyt ovat meidän kohdallamme aika lieviä. Olemme pitäneet heitä siitä hyvin ajan tasalla, eikä tapaus ole näkynyt kumppanuuksissamme negatiivisesti, Arrhenius kertoi.

Henkilö kuvassa on pukeutunut valkoiseen Puma-paitaan, jossa on Espoo Oilers -joukkueen logo. Taustalla näkyy palkintovitriinejä.
Henry Arrheniuksen mukaan yhteistyökumppaneita on pidetty hyvin ajan tasalla. Kuva: Ilkka Loikkanen / Yle

”Houkutusta saattaa olla”

F-liigan avausottelu houkutteli Tapiolan urheiluhalliin kohtuullisesti yleisöä, 671 katsojaa. Ottelua katsomaan tullut Tommi Suni oli hankkinut kausikortin ennen kuin vedonlyöntitapaus nousi tapetille.

Hän seuraa lajia myös salibandya pelaavan poikansa kautta, eikä vedonlyöntiskandaali ole muuttanut hänen suhtautumistaan lajiin – ainakaan vielä.

– Katsotaan sitten, kun tuomiot tulevat, että miten iso skandaali tässä tulee ja vaikuttaako se sitten. Aika yllättyneenä olen seurannut, että tämmöistä tapahtuu. Kuitenkin kaikilla on vielä muistissa nämä pesäpallon skandaalit, Suni sanoi ja arveli, että otteluissa on pelattu lähinnä pikkurahoilla.

– Salibandyssa ei ole mitkään hirveät tulot, joten houkutusta saattaa olla, mutta silti säännöt ovat kaikilla tiedossa ja kaikki ovat allekirjoittaneet sopimukset.

Espoolaiset junioripelaajat kannustavat Esport Oilersia salibandyottelussa. Tunnelma on innostava ja energinen.
F-liigan avaus Oilersin ja KrP:n välillä keräsi Espoossa 671 katsojaa. Kuva: Ilkka Loikkanen / Yle

Petteri Lahti ja Päivi Hytönen olivat samoilla linjoilla Sunin kanssa siitä, ettei vedonlyöntiskandaali ole vaikuttanut heidän suhtautumiseensa lainkaan.

Veikkauksen mukaan joukkueiden sisältä olisi vuodettu salaisia kokoonpanotietoja, joilla on ollut vaikutusta vedonlyöntiin.

– Ainahan joku tuntee jonkun ja aina joku kuulee jostain jotain. Onko se nyt niin vilppiä ollut vai onko se vaan tällaista, että kaverit puhuvat kavereille, Hytönen sanoi.

– Ei tämä ole vaikuttanut mitenkään suhtautumiseeni. Diggaan edelleen samalla lailla kuin viime kaudellakin, Lahti totesi.

Oilers avasi vakuuttavasti

Itse ottelussa hallitseva mestari Oilers ei antanut KrP:n yllättää, sillä se voitti nokialaiset peräti 9–3.

Espoolaiset osoittivat, että sillä on jälleen sangen tehokas ykkösketju ulkomaille lähteneen Justus Kainulainen - Aaro Astala - Heikki Iiskolan tilalle. Markus Salmi, Waltteri Vesterinen ja Jasper Auvinen viimeistelivät peräti kuusi maalia. Heistä jokainen osui kaksi kertaa.

KrP joutui ottelussa takaa-ajajaksi varsin nopeasti, sillä peliä oli kulunut vain 59 sekuntia, kun Salmi sai lauottua ottelun ja liigan avausosuman. Espoolaiset veivät heti ensimmäisen erän 4–0. Oilersin ykköskentän puolustaja Jesperi Lindfors syötti kolme maalia.