Jyväskylän kaupunki lunasti Vehkahallin omistukseensa – aikeena rakentaa lähivuosina korvaava halli Palokkaan

Jyväskylän Kortesuolla sijaitseva Vehkahalli on ollut kaupungin käytössä leasing­sopimuksella. Kaupungin mukaan halli on tulossa käyttöikänsä päähän. Halli on rakennettu vuonna 2014.

Vehkahalli on romahtanut kolme kertaa. Viimeksi halli romahti lumen painosta talvella 2022. Video: Jaana Polamo / Yle

Jyväskylän kaupunki omistaa nyt Jyväskylän Kortesuolla sijaitsevan Vehkahallin.

Kaupunki lunasti hallin elokuussa Kuntarahoitukselta, jolta kaupunki on vuokrannut hallia leasingsopimuksella. Kaupunki maksoi hallista lopussa olleen sopimuskauden jäännösarvon, 120 000 euroa.

Jyväskylän kaupunki ja Kuntarahoitus solmivat leasingsopimuksen hallista syyskuussa 2014. Sopimuskauden pituus oli kymmenen vuotta.

Vehkahalli on ylipainehalli eli niin sanottu kuplahalli. Hallissa on lämmitetty tekonurmikenttä.

Halli käyttöikänsä päässä

Jyväskylän kaupungin liikuntapalveluiden kunnossapitovastaava Arto Terho kertoo, että leasingsopimuksen jatkaminen ei ollut kaupungin mielestä järkevää, koska Vehkahalli on tulossa käyttöikänsä päähän.

Hallin kate ei ole enää uudenveroinen. Halli on myös muun muassa romahtanut kolmesti, talvella 2019, talvella 2021 ja viimeksi talvella 2022.

– Jos olisimme sitoutuneet vuosiksi eteenpäin leasingiin, neuvottelu sopimuksen päättämisestä olisi ollut myöhemmin huomattavasti vaikeampaa.

Arto Terho seisoo Harjun stadionin rakennustyömaan vieressä.
Jyväskylän liikuntapalveluiden kunnossapitovastaavan Arto Terhon mukaan Vehkahallin tarkkaa käyttöikää on vaikea arvioida. Kun halli poistuu käytöstä, paikalle jää hallin alla oleva tekonurmikenttä. Arkistokuva. Kuva: Jaana Polamo / Yle

Terhon mukaan kaupungin aikeena on korvata halli lähivuosina Länsi-Palokkaan rakennettavalla kiinteällä hallilla. Vehkahalli on kuitenkin käytössä siihen asti.

Kaupungin on tarkoitus rakentaa Länsi-Palokkaan liikuntapuisto.

Jyväskylän kulttuuri- ja liikuntalautakunnan talousarvioesityksessä on varattu ensi vuodelle 600 000 euroa liikuntapuiston tekonurmen rakentamiseen.

Vehkahallin siirtymisestä kaupungin omistukseen kertoi ensimmäisenä Keskisuomalainen.