Kotkan kaupunginjohtaja Esa Sirviö paloi loppuun – seurauksena itsetuhoisia ajatuksia ja epäily törkeästä rattijuopumuksesta

Kotkan kaupunginjohtaja Esa Sirviön sairausloma jatkuu lokakuun 5. päivään saakka.

Kotkan kaupunginjohtaja Esa Sriviö Kotkan kaupungintalolla.
Esa Sirviö on toiminut Kotkan kaupunginjohtajana seitsemän ja puoli vuotta. Arkistokuva. Kuva: Antro Valo / Yle

Kotkan kaupunginjohtajan Esa Sirviön sairausloman syyksi on selvinnyt loppuunpalaminen.

Kotkan kaupunginjohtaja Esa Sirviö jäi syyskuun alussa virkavapaalle toistaiseksi.

Sirviö kertoo sairastumisensa taustalla olevan useita eri tekijöitä, joista suurimpana on ollut riittämätön huomio omaan hyvinvointiin sekä jaksamiseen ja palautumiseen. Tämä on johtanut kaupunginjohtajan loppuunpalamiseen.

Hän kertoo ajatustensa olleen itsetuhoisia.

– Huumorin sävyttämä itseironia vaihtui itsekriittisyyden kautta ajatuksiin itsetuhosta ja siihen valmistumisesta, kertoo Sirviö tiedotteessa.

Esa Sirviö sanoo läheisten varoittaneen häntä uupumuksesta vuosien saatossa useaan kertaan.

– Nyt tiedän, että vahvakin voi kompastua. Tuli todistettua, että jos kynttilää polttaa molemmista päistä, se palaa nopeammin loppuun.

Tapahtumat johtivat rikosepäilyihin

Loppuunpalamiseen liittyvät oireet ja diagnoosi ovat saaneet liikkeelle tapahtumaketjun, jonka yhteydessä Sirviön on epäilty syyllistyneen törkeään rattijuopumukseen ja ampuma-aserikokseen. Hän myöntää syyllisyytensä edellä mainittuihin rikokseen.

Sirviö on ollut elokuun lopussa ajomatkalla Kainuuseen. Hän kertoo juoneensa loppumatkasta alkoholia. Poliisi vahvistaa, että kuvaukseen täsmäävä epäily törkeästä rattijuopumuksesta ja ampuma-aserikosesta on kirjattu Sotkamossa 30. elokuuta.

Ampuma-aserikoksen syynä on se, että ase on ollut ilman pussia auton takapenkillä. Ase oli luvallinen ja aseenkantolupa kunnossa.

Tapahtumat ovat sattuneet Sirviön vapaa-ajalla.

Sirviö on ollut psykiatrisessa sairaalahoidossa, mutta päässyt kotiin ja avohoidon piiriin.

– Totean terveystilanteeni olevan olosuhteisiin nähden hyvässä mallissa ja kuntoutuminen on vauhdissa, sanoo Esa Sirviö tiedotteessa.

Keskustelu kaupunginhallituksen kanssa

Kaupunginjohtaja Esa Sirviö on käynyt torstaina keskustelun kaupunginhallituksen kanssa. Keskustelussa on ollut mukana myös kaupunginvaltuuston ryhmäpuheenjohtajia.

Kaupungin lähettämässä tiedotteessa luottamushenkilöt kiittävät kaupunginjohtajaa avoimesta ja suoraselkäisestä tavasta tiedottaa asiasta. He toivottivat kaupunginjohtajalle voimia ja rauhaa alkaneelle kuntoutumiselle.

Ryhmäpuheenjohtajat ja kaupunginhallitus käsittelevät asiaa ensi viikolla.

Sirviö sanoo, että hänellä on motivaatiota jatkaa kaupunginjohtajan tehtävässä tervehdyttyään, jos luottamushenkilöt ovat asiasta samaa mieltä.

Kaupunginjohtajan viransijaisuutta hoitaa Esa Sirviön poissa ollessa kansliapäällikkö Kristina Lönnfors.

Nyt 56-vuotias Esa Sirviö aloitti Kotkan kaupunginjohtajana maaliskuussa 2018. Kotkan kaupunginvaltuusto valitsi Sirviön yksimielisesti jatkokaudelle lokakuussa 2024. Hän on ollut kaupunginjohtajana pidetty.