Syyttäjä ei nosta syytettä tapauksessa, jossa epäiltiin Poliisihallituksen poliisimiestä virkavelvollisuuden rikkomisesta.
Syyteharkinta koski tapausta, jossa toinen poliisimies surmasi itsensä virka-aseella työpaikallaan Poliisihallituksen tiloissa Espoon Otaniemessä helmikuun alussa.
Mies käytti teossa virkavelvollisuuden rikkomisesta epäillyn Poliisihallituksen poliisitarkastajan asetta.
Syyttäjän mukaan virkavelvollisuuden rikkomisesta ei kuitenkaan ollut näyttöä.
Esitutkinnassa selvitettiin, oliko virka-asetta säilytetty voimassa olevien ohjeiden ja määräysten mukaisesti.
Ase oli itsemurhan tehneen työhuoneessa
Ase oli ollut tapahtuma-aikaan henkensä riistäneen poliisimiehen työhuoneessa olleessa kassakaapissa.
Virkavelvollisuuden rikkomisesta epäilty poliisitarkastaja kiisti syyllistyneensä asiassa rikokseen. Hän oli henkensä riistäneen alainen.
Poliisitarkastaja oli säilyttänyt virka-asettaan esihenkilön työhuoneen kassakaapissa esihenkilön määräyksestä.
Kaapin avaamiseen tarvittava numerosarja oli vain sitä käyttäneiden tiedossa.
Kassakaapissa oli myös muiden virka-aseita
Kaapissa oli säilytetty virkavelvollisuuden rikkomisesta epäillyn poliisitarkastajan aseen lisäksi jonkin aikaa ainakin kahden muun Poliisihallituksen työntekijän virka-aseita.
Asiassa kuullut henkilöt kertoivat, että virka-aseita säilyttäminen työhuoneissa sijainneissa kassakaapeissa oli tavanomaista. Menettelytapa oli ollut käytössä jo pidemmän aikaa
Kuolemaan liittyen ei epäilty rikosta. Helmikuussa tapahtunut itsemurha oli viides poliisin itsemurha runsaan vuoden sisällä.
Poliisiylijohtaja Ilkka Koskimäki kertoi tuolloin, että tapausten taustoja on selvitetty poliisiyksiköistä ja asia on vakava.
– Meillä näistä tapauksista ei ole tunnistettu suoraan siihen työpaineeseen tai työkuormaan liittyviä tekijöitä. Mutta se, että meidän pitää entistä paremmin pystyä sitten tunnistamaan niitä yksityiselämään liittyviä murheita ja myös sitten niitä heikkoja signaaleja, mitä kenties voisi olla havaittavissa.