Keskisuomalaiset voivat kuluvan viikon ajan ilmoittaa poliisille luvattomista ampuma-aseista ja räjähteistä ilman seuraamuksia.
Ylikonstaapeli Matti Haavisto Sisä-Suomen poliisista kertoo, että ilmoituksia oli tullut 30–40 maanantai-iltapäivään mennessä.
Poliisi järjesti edellisen vastaavan keräyskampanjan Keski-Suomessa vuonna 2016.
Haaviston mukaan suurin osa luvattomista aseista löytyy kuolinpesistä. Alun perin luvallisista ampuma-aseista tulee luvattomia, kun luvanhaltija kuolee.
Kotien varastojen perällä voi maata myös vanhoja räjähteitä. Haavisto kertoo, että räjähteisiin pystyi saamaan helposti osto-oikeuden ennen vuotta 1993. Dynamiittia on voitu käyttää muun muassa kivien poistamiseen mökkitieltä.
Poliisi on perustanut oman sähköpostin armovuosi.sisa-suomi(at)poliisi.fi ilmoituksille. Osoitteeseen voi ilmoittaa luvattomat ampuma-aseet, niiden osat, patruunat ja erityisen vaaralliset ammukset sekä räjähteet.
Aseita tai räjähteitä ei saa tuoda omin päin poliisiasemalle.
Poliisi kiertää keräämässä luovutettavat esineet yhdessä puolustusvoimien kanssa ensi viikon aikana.