Israelin armeija on maanantaina aloittanut maahyökkäyksen Gazan kaupungin valtaamiseksi, kertovat israelilaiset virkamiehet yhdysvaltalaiselle uutissivusto Axiosille.
Axiosin lähteiden mukaan Israelin hyökkäys alkoi tunteja sen jälkeen, kun Yhdysvaltain ulkoministeri Marco Rubio tapasi Israelin pääministeri Benjamin Netanjahun ja hänen hallituksensa korkea-arvoisia jäseniä.
Kaksi israelilaista virkamiestä kertoi Axiosille, että Rubio oli sanonut Netanjahulle Trumpin hallinnon tukevan maaoperaatiota, mutta toivovan, että se päättyisi mahdollisimman pian.
Israelin turvallisuusjohtajat neuvoivat pääministeri Benjamin Netanjahua olemaan aloittamatta maaoperaatiota. He varoittivat, että se voisi muun muassa vaarantaa Gazassa edelleen pidettävien israelilaispanttivankien hengen.
Viimeisen viikon aikana Israelin armeija on lisännyt ilmaiskujaan Gazan kaupungissa ja tuhonnut kymmeniä rakennuksia, joita se väittää Hamasin käyttäneen sotilaallisiin tarkoituksiin.
Silminnäkijät: Voimakkaita pommituksia
Palestiinalaismediat raportoivat Axiosin mukaan, että maanantai-iltana paikallista aikaa Israelin ilmavoimat suorittivat massiivisia ilmaiskuja Gazan kaupungissa. Pian sen jälkeen israelilaiset panssarivaunut saapuivat kaupunkiin.
Uutistoimisto AFP:n silminnäkijät kertovat, että Israel on pommittanut Gazan kaupunkia voimakkaasti Rubion vierailun jälkeen.
Gazan väestönsuojeluviraston tiedottaja Mahmud Bassal kertoi AFP:lle, että pommitukset jatkuvat edelleen ja että kuolonuhrien sekä loukkaantuneiden määrä kasvaa jatkuvasti.
Bassal sanoi Israelin armeijan kohdistaneen iskuja myös eteläiseen Khan Yunisin kaupunkiin, väestönsuojeluviraston raportoitua Israelin iskujen tappaneen 49 ihmistä maanantaina.
AFP ei ole pystynyt itsenäisesti vahvistamaan väestönsuojeluviraston tai Israelin armeijan antamia tietoja Gazaa koskevien mediarajoitusten vuoksi.
Israelin armeija on kehottanut noin miljoonaa Gazan kaupungissa ja sen ympäristössä asuvaa ihmistä lähtemään ja siirtymään etelään ”humanitaarisille alueille”.
Israelin puolustusvoimien mukaan noin 300 000 palestiinalaista on toistaiseksi lähtenyt Gazan kaupungista.
Lähteenä myös AFP.