Etelä-Savon hyvinvointialue Eloisan vuokraneuvottelut kuntien kanssa kiristyvät.
Jos kaksi vuotta kestäneitä neuvotteluita ei saada pian valmiiksi, voi Eloisa sulkea palveluitaan määräaikaisesti, muuttaa toisten omistamiin halvempiin tiloihin tai korvata toiminnot digipalveluilla tai liikkuvilla palveluilla. Aluehallitus päätti asiasta maanantaina.
Hyvinvointialue tähtää viiden miljoonan euron tilasäästöihin. Hyvinvointialuejohtaja Santeri Seppälän mukaan tilanne on tiukka.
– Vaihtoehtomme ovat rajattuja: täytyy löytää säästöjä joko tiloista tai sitten joudumme säästämään henkilöstöstä.
Seppälä toivoo, että tilavuokrista päästäisiin sopuun vielä syyskuun aikana.
– Nyt tehdyt aluehallituksen linjaukset ovat käytännön valmistautumista eri vaihtoehtoihin.
Monen kunnan kanssa ollaan kuitenkin ilmeisesti pääsemässä sopuun. Seppälä ei paljasta, minkä kuntien kanssa ollaan pattitilanteessa.
– Uskon, että ainakin valtaosan kanssa päästään hyvään ratkaisuun. Keskustelut ovat sujuneet suurimman osan kuntien kanssa erinomaisesti.
Kyse ei ole painostamisesta
Seppälän mukaan näillä toimilla ei ole tarkoitus painostaa kuntia taipumaan Eloisan vaatimuksiin. Neuvotteluita on käyty hyvin pitkään juuri siksi, että on etsitty kaikkia tyydyttäviä ratkaisuja.
– Nyt on pakko tehdä ratkaisut, koska aika loppuu. Muuten talousarvioesitykseen pitää löytää korvaavia säästötoimia, Seppälä toteaa.