Juomavesi tarvitsee edelleen keittää Ryttylän alueella Hausjärvellä. Uusimman vesinäytteen mukaan juomavedessä ei ole enää mikrobeja.
Varotoimenpiteenä veden keittokehotusta kuitenkin jatketaan toistaiseksi, sillä vesitornin saastumiselle ei ole löydetty selkeää syytä, kerrotaan Riihimäen kaupungin tiedotteessa. Uusimman vesinäytteen tulos valmistui torstaina.
Syy jo viime viikolla annettuun keittokehotukseen on, että juomavedessä on saattanut olla tautia aiheuttavia mikrobeja.
Keittokehotuksen piirissä on noin 1 800 asukasta. Se koskee Ryttylän taajaman lisäksi Lavinnon ja Turkhaudan kyliä sekä Ryttylän vesiosuuskuntia.
Hausjärven kunnassa on pohdittu, voiko parhaillaan käynnissä olevalla vesitornin saneerauksella ja näytetuloksilla olla jotain tekemistä toistensa kanssa.
Hausjärven kunnan tekninen johtaja Jouni Mattson kertoo, että vesinäytteet otettiin samasta hanasta, josta korjaustöitä tekevät aiemmin ottivat urakassa tarvittavan veden.
– Varmaan hanassa on ollut puutarhaletku kiinni. Jos samasta hanasta otetaan näytteet, niin saako näytettä varmasti puhtaasti? Onko kysymys siitä, että urakoitsijoiden touhut ja vesinäytteet ovat yhteydessä toisiinsa, Mattsson pohtii.
Ennen viimeisimmän näytteen ottamista hana desinfioitiin ja kuumennettiin, kertoo Jouni Mattson.
Toinen mahdollinen syy mikrobeille olisi voinut olla esimerkiksi linnun putoaminen vesisäiliöön.
– Tiedetään, että vesitorneihin aika ajoin pääsee jostain kolosta lintu tai orava, ja nämä ovat aiheuttaneet samanlaisia tapauksia. Tällaista ei ole nyt ainakaan havaittu Ryttylän vesitornissa.
Tornin täydellinen tutkiminen vaatisi Mattsonin mukaan sen tyhjentämisen.
Kuntoselvitys joitakin vuosia aiemmin
Kunta aloitti Ryttylän vesitornin remontin kesällä 2025. Kunnostuksessa uusitaan ulkopinta. Tekninen johtaja Jouni Mattson kertoo, että työ on vielä kesken.
Vanha betonipinta ja ruosteiset raudat puhdistettiin ja ne päällystetään uudelleen.
– Eli tavallaan ruiskubetonointi on se, mitä nyt tehdään, sanoo Mattsson.
Kunta teetti elokuussa 2022 Ryttylän vesitornin kuntoselvityksen, jonka mukaan varsinaiset säiliötilat ovat kunnossa. Ulkopinnan betoni oli syöpynyt, ja esillä oli ruostuneita teräksiä.
Katon vesikate oli kunnossa 2022 tehdyssä tarkastuksessa. Sen sijaan katon alapuolella olevat peitelevyt on nyt poistettu. Vanhat mineriittilevyt korvataan pellillä.